کتاب زبان و آگاهی

Wider Than the Sky: The Phenomenal Gift of Consciousness
کد کتاب : 28369
مترجم :
شابک : 978-9644483813
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 229
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب زبان و آگاهی اثر جرالد م. ادلمن

چگونه شلیک نورون ها باعث ایجاد احساسات ، افکار و احساسات ذهنی می شود؟ چگونه می توان حوزه های مختلف ذهن و بدن را با هم آشتی داد؟ کتاب «زبان و آگاهی» نوشته جرالد م. ادلمن تلاشی است برای درک علمی از آگاهی و دستگاه زبان. در این بحث مستقیم و غیر فنی در مورد آگاهی ، دکتر جرالد م. ادلمن یک عمر تحقیق علمی را در مورد عملکرد مغز انجام می دهد تا به سوالات ذهن و بدن پاسخ دهد که هر فرد متفکر را مجذوب خود می کند.

این کتاب مختصر و قابل درک است ، یافته های مربوط به علوم عصبی مدرن را توضیح می دهد و نحوه بوجود آمدن هوشیاری در مغزهای پیچیده را توضیح می دهد. ادلمن رابطه آگاهی را با علیت ، با تکامل ، با توسعه خود و منشأ احساسات ، یادگیری و حافظه بررسی می کند. تجزیه و تحلیل فعالیتهای مغزی زیر آگاهی مبتنی بر پیشرفتهای چشمگیر اخیر در بیوشیمی ، ایمونولوژی ، تصویربرداری پزشکی ، علوم اعصاب و زیست شناسی تکاملی است ، اما پیامدهای کتاب او بسیار فراتر از جهان علم و پزشکی تقریبا در همه زمینه های انسان گسترش می یابد.

جرالد م. ادلمن همچنین استاد و رئیس بخش عصب شناسی در موسسه تحقیقاتی اسکریپس است. برای مطالعات خود در مورد ساختار و تنوع آنتی بادی ها ، او جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کرد.

کتاب زبان و آگاهی

جرالد م. ادلمن
جرالد ادلمن ، متولد ۱ ژوئیهٔ ۱۹۲۹ و درگذشته ۱۷ مه ۲۰۱۴ ، یک دانشمند در زمینه ایمنی‌شناسی و علوم اعصاب اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی همچنین برنده جوایزی همچون جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شده است.
نکوداشت های کتاب زبان و آگاهی
Highly readable.
بسیار خواندنی.
New York Review of Books New York Review of Books

“[An] elegant . . . laudable, [and] accessible exploration of what’s happening in neuroscience, biochemistry, and other disciplines, and an insightful examination of the trait that defines humans above all other organisms
یک اکتشاف قابل ستایش و در دسترس از آنچه در علوم اعصاب ، بیوشیمی و سایر رشته ها اتفاق می افتد
San Diego Union-Tribune

قسمت هایی از کتاب زبان و آگاهی (لذت متن)
چامسکی زبان را ذاتی ذهن انسان می داند و حتی برای قواعد زبان «ماهیت روان شناختی» قائل است، تا جایی که انسان را ذاتا «جانوری نحوی» می داند. گرچه در نظریه ی او به بعضی از ابعاد بسیار مهم زبان و ذهن انسان - از جمله به مساله ی خلاقیت و بی کرانگی زبان توجه شده - ولی در نظریه ی زبان شناسی او به مساله ی چگونگی یادگیری و مبانی عصب شناختی زبان به طوری که با شواهد تجربی و روند «تکوین فردی» و «تکوین نوعی» سازگاری داشته باشد، توجه نشده و بیشتر به یک نظام زبانی ماشینی و صوری می ماند تا یک نظام شناختی - فرهنگی و انسانی. اما لیکاف برای زبان ماهیتی نورونی قائل است که در طول رشد یاد گرفته می شود و در مغز لانه گیری می کند و دارای مبانی حسی - حرکتی بوده و از همین رو در دیدگاه او زبان در شکل گیری شناخت و آگاهی نقش اساسی دارد. از همین روست که برای او انسان « جانوری فلسفی» است تا «جانوری نحوی». جانوری که کنجکاو است - جانوری فلسفی که شعر می گوید و پرسش می کند و به سرنوشت خود می اندیشد و می تواند در دگرگون کردن آن نقش داشته باشد. به تعبیر ادلمن انسان با زبان می تواند از اطلاعات یاد گرفته شده فراتر رود و حال را به گذشته و آینده پیوند دهد.

ادلمن در نظریه ی خود چکیده ی آگاهی انسان را حاصل سه دسته خصوصیت می داند: خصوصیت های همگانی، خصوصیت های اطلاعی و خصوصیت های ذهنی. وی این سه دسته خصوصیت آگاهی را حاصل دو نوع انتخاب نورونی می داند. یکی انتخاب های نورونی مبتنی بر رشد و دیگری انتخاب های مبتنی بر تجربه های فردی.