کتاب ایده ی پدیده شناسی

The Idea of Phenomenology
کد کتاب : 34158
مترجم :
شابک : 978-9644458743
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 116
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1950
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ایده ی پدیده شناسی اثر ادموند هوسرل

آثار به جا مانده از "ادموند هوسرل" از جمله کتاب "ایده ی پدیده شناسی" به عنوان یک روش فلسفی انقلابی و بدیع معرفی می شوند که برای کسانی که در سنت معمول تحلیلی غربی آموزش دیده اند، عجیب به نظر می رسد. با این حال، تازگی ایده های "هوسرل" مانع از تأثیر آثار وی بر طیف وسیعی از فیلسوفان و مکاتب فلسفی نشده است. "هوسرل" روانشناسی را رد می کند و قصد دارد آگاهی را بدون سولیپسیسم و شک و تردید شدید کشف کند؛ چیزی که شک دکارتی بر آن تاکید دارد.
یادداشت های مجموعه ی "ایده ی پدیده شناسی"، پس از سخنرانی های "ادموند هوسرل" در گوتینگن در سال 1907 نوشته شده است و بسیاری از آن ها تنها تعدادی تغییرات جزئی در آنچه "هوسرل" به شکل شفاهی گفته بود، دارند.
در "ایده ی پدیده شناسی" اثر "ادموند هوسرل" ما از انتزاع هویدا (تفکر ذهنی حذف شده از هرگونه تجربه ی حسی) برای رسیدن به ادراکات واضح و متمایز ( با ارجاع به مدیتیشن های دکارتی)، از طریق تجسم غیرقابل استفاده بهره می بریم. در اینجا از کاستن پدیدارشناسی استفاده می شود، اما مواردی مانند استدلال استقرایی یا قیاسی، که پدیده ای عینی است، اثبات نمی شود. برای مثال صدایی شنیده می شود، در ذهن حفظ می شود و به یاد می آید. این امر داده های مطلقی را ارائه می کند که بعدا ظاهر می شوند و با یکدیگر در فرایندهای ذهنی تشکیل می شوند. "هوسرل" همچنین نظریه ی نیمه افلاطونی دکارت (نظریه ایده های دکارتی) را رد می کند؛ در عوض ادعا می کند که ما نمی دانیم آیا چیزها نماینده هایی به شعور ما می فرستند یا خیر.

کتاب ایده ی پدیده شناسی

ادموند هوسرل
ادموند هوسِرْل (به آلمانی: Edmund Husserl) از فیلسوفان آلمانی-اتریشی مهم و تأثیرگذار قرن بیستم و بنیانگذار پدیدارشناسی است. وی یهودی‌تباری بود که به مسیحیت گروید و در کلیسای لوتری وین تعمید یافت و خود را مسیحی آزاده و غیرجزمی می‌دانست و فلسفه را مستقل از دین تلقی می‌کرد. در آغاز تحت تأثیر روانشناسی توصیفی برنتانو بود ولی اندکی بعد، از منتقدان سرسخت اصالت روانشناسی شد و در نخستین اثر مهمش یعنی پژوهشهای منطقی به نقد آن پرداخت. اندیشه‌های وی دگرگونیهای بسیاری یافته‌است و...
دسته بندی های کتاب ایده ی پدیده شناسی
قسمت هایی از کتاب ایده ی پدیده شناسی (لذت متن)
تامل طبیعی تاملی است که در آنچه هوسرل « رویکرد طبیعی » می نامد دنبال می شود . او نخستین درس گفتارش را با بیان این نکته می آغازد که رویکرد مذکور دل مشغول نقد شناخت نیست ، چه بسا این امر عجیب به نظر رسد ، زیرا هوسرل همچنین مدعی است تاملی که در این رویکرد دنبال می شود ، ما را به صورت بندی نظریه هایی در باب ماهیت با ذات شناخت راه می برد . نظریه هایی که به نحوی اجتناب ناپذیر به شکاکیت منتهی می شوند. به نظر می رسد که همین امر دقیقا مستلزم داشش دغدغه ی نقد شناخت است . اگر به توصیف ایجابی اولیه ی وی از رویکرد طبیعی توجه کنیم ، می توانیم به درک روشن تری از آنچه در ذهن هوسرل می گذرد برسیم : « در چنین رویکردی ، توجه ما به سوی چیزهایی معطوف است که به ما داده شده اند ، و به نحوی خود-پیدا شده اند. »