کتاب مفهوم قانون در ایران معاصر

Law in Iran
(تحولات پیشامشروطه)
کد کتاب : 37425
شابک : 978-6220603153
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 399
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مفهوم قانون در ایران معاصر اثر داود فیرحی

"مفهوم قانون در ایران معاصر" اثری است از "داود فیرحی" که در آن "تحولات پیشامشروطه" را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. اساسا مفهوم قانون یکی از مهم ترین مفاهیمی است که در ایران معاصر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ این واژه با مفهومی که به یدک می کشد بیش از دو قرن مورد مناقشه ی جنبه های مختلف علوم انسانی، سیاست، نوگرایی و دین بوده است. در هم تنیدگی قانون با مفاهیم یاد شده، ابعاد مختلف زندگی اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار می گیرد و از آن جایی که با تجدد و نوگرایی دولت، نیاز به نو شدن قوانین نیز هست، اهمیت "مفهوم قانون در ایران معاصر" دو چندان می شود. در کنار جایگزین شدن شیوه ی حکومتی قدیم با کشورداری مدرن، به قانون در مقام مفهومی مرکزی در این تجدد و جایگزینی نگاه می شود و به دلیل ارتباطات گسترده ی آن با مذهب و سیاست که هر دو از ارکان مهم حاکمیت در کشور به حساب می آیند، شناخت "مفهوم قانون در ایران معاصر" بسیار مهم جلوه می کند.
اما آنچه "داود فیرحی" در این کتاب بیشتر بر آن متمرکز شده است، بررسی مفهوم قانون در بستر "تحولات پیشامشروطه" است. وی ابتدا به بررسی دولت و قانون در سنت صفوی و قاجاری پرداخته و سپس حاکمیت سنتی را به موازات قانون و شریعت و اجتهاد زیر ذره بین می برد. نویسنده در ادامه به بحث بحران در سنت و ایده های مربوط به سلطنت مستقل پرداخته و قوانین تنظیماتی، تحولات آن ها، تنظیمات حسنه و نقد آن، تحولات پیشامشروطه و منقلب شدن مفهوم قانون، فتنه ی قانون و شریعت و مشروطه را تجزیه و تحلیل می کند.

کتاب مفهوم قانون در ایران معاصر

داود فیرحی
داود فِیرَحی (1343 - 1399) پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام است. وی دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و تحصیلات حوزوی تا سطح عالی بوده و استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. فیرحی استاد میهمان دانشگاه مفید در قم است.همچنین وی عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم می‌باشد و درسگفتارهایی در موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی "پرسش" برگزار کرده‌است.وی مقدمات دروس حوزوی را بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ در حوزهٔ علمیه ولی‌عصر شهرستان...
قسمت هایی از کتاب مفهوم قانون در ایران معاصر (لذت متن)
ابتدای دوره قاجار از دیدگاه سنت حکمرانی تداوم عصر صفوی است . رستم التواریخ، که آمیزه ای از طنز و تاریخ است ، حتی از فتحعلی شاه قاجار با عنوان اولی الامر معظم فتحعلی شاه الموسوی الصفوی یاد می کند . به تدریج است که اندیشه ها تغییر می یابد و نشانه های از تجدد در این دوره ظاهر می شود . نویسنده شیم عباسی که رساله کوتاه خود را به عباس میرزا ، ولیعهد فتحعلی شاه تقدیم کرده است ( ۱۲۲۷ ق ) ، در تداوم سنت صفوی بر این اندیشه است :《 پادشاهان که سایه خدا باشند و سایه با نور آشنا، باید... با اصل مطابق باشد و نسبت ظل اللهی بر ایشان بالمطابقه صادق.》 همو در توضیح نسبت سلطان و شریعت می نویسد: سلطان ، اعم از این که مرتکب مناهی باشد یا نباشد، بازداشتن عموم خلق را از مناهی بر وی واجب است تا بینندگان و شنوندگان ببینند و بگویند:《 الناس علی دین ملوکهم》 پادشاه را به اثبات پایة ظل اللهی و دعوی اسلام پناهی، اعلای کلمه دین و اجرای احکام شرع سید المرسلین صلی الله وعلیه و اله لازم و واجب است تا مخالفین را راه شبهه و انکار مسدود آید . ارادت عامه مردم به سلطان ، بسته به ارادت خاصه است و به علمای زمان؛ چرا که عموم مردم گوش به سخن ایشان دارند و رشته اطاعت ایشان از کف نگذارند.