کتاب پاریس از دور نمایان شد

Paris appeared from afar
پاریس به روایت مسافران دوره قاجار
کد کتاب : 5289
شابک : 9786009688418
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 228
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : ---

اولین جلد از مجموعه ی تماشای شهر

معرفی کتاب پاریس از دور نمایان شد اثر علی اکبر شیروانی

کتاب "پاریس از دور نمایان شد" که "پاریس به روایت مسافران دوره قاجار" می باشد، اثری است از "علی اکبر شیروانی" که اولین مواجهه ی مسافران ایرانی را با این شهر محبوب روایت نموده است. یکی از مهم ترین دلایلی که سبب شد سفرنامه نویسی در دوره ی قاجاریه این چنین رونق پیدا کند، بهبود اوضاع حمل و نقل و مسافرت به حساب می آید. وسایل نقلیه ی جدیدی همچون اتومبیل و قطار، مرارت های سفر و همچنین زمان طولانی را که در مسیر سپری می شد، کاهش داد. از سوی دیگر ورود سیاست مداران و تجار غربی در این دوره، کم کم سبب شد تا این ارتباط دو طرفه شده و مسافرانی از شرق هم رهسپار دیار غرب شوند. به همین دلیل است که تا پیش از این دوره، آثاری مکتوب از مسافرت غربی ها به ایران در دسترس است اما عمده ی سفرنامه های مربوط به مسافرت مردم ایران به کشورهای غربی، از این دوره رواج یافته است.
کتاب "پاریس از دور نمایان شد" یک از جذاب ترین تصویرهای ارائه شده از افرادی است که نخستین بار با این شهر مواجه شدند. برخلاف امروز که ارتباطات گسترده مردم جهان را به هم متصل ساخته، در روزگار گذشته تنها دریچه ی اتصالی افراد به یکدیگر و به شهرهای مختلف، توصیفاتی بود که از دوربین نگاه هر فرد بر دل کاغذ می نشست؛ این گونه بود که پاریس، با آن بافت دلنشین و فضای هنرمندانه اش، در کنار طبیعت، سنگفرش ها، مجسمه ها و غذاها، پوشش متفاوت مردمان و فرهنگ ادیبانه و شاعرانه اش نخستین بار در برابر دیدگان مسافران ایرانی قرار گرفت و هم اکنون شرح "پاریس به روایت مسافران دوره قاجار" به وسیله ی "علی اکبر شیروانی" در اختیار خوانندگانی است که می خواهند نگاهی متفاوت به این شهر محبوب داشته باشند.

کتاب پاریس از دور نمایان شد

علی اکبر شیروانی
علی اکبر شیروانی سال ۱۳۶۰ در اصفهان به دنیا آمده است. او علوم اجتماعی را تا کارشناسی خوانده و کارشناسی ارشدش را در رشته‌ی پژوهش هنر ادامه داده است. شیروانی در کنار روزنامه‌نگاری در صفحات ادبی رزونامه‌های شرق، همشهری و ایران، تدریس نویسندگی و داستان‌نویسی را هم در رادیو ایران و کتابخانه‌ها بر عهده داشته و در ۹ دوره‌ی آموزشی به کتابداران کتابخانه‌های سراسر کشور «شناخت رمان و آشنایی با سبک، ژانر، مکتب و نویسندگان کلاسیک» درس داده است. این نویسنده جز...
قسمت هایی از کتاب پاریس از دور نمایان شد (لذت متن)
شهر پاریس شأنش اجل از آن است که کسی بتواند چگونگی آن را بنویسد. همین قدر در جلالت قدر این شهر بس است که در موقع اکسپوزیسیون تقریبا دو میلیون مهمان در خودش می پذیرد بدون آنکه نانش گرانتر یا نظمش کمتر بشود. امشب از گار راه افتاده، از خیابان شانزه لیزه عبور کرده، از درب اکسپوزیسیون رد شده، به هتل که منزل در آنجا گرفته شده رسیده، پیاده شدیم. خدّام هتل چون پیش از وقت مسبوق بودند دم درب هتل احترام به جا آورده، یکی پیش افتاده، در وسط دالان دم درب اتاق کوچکی که یک نیمکت داشت و تقریبا شش نفر تنگ هم در آن اتاق می توانستند بایستند ایستاد. من گمان کردم که از اینجا باید دالان را بدون آنکه کسی جلو باشد خودمان برویم. از او رد شدم. شازده فر گفت در همین اتاق بفرمائید. با شازده فر و کنت در آن اتاق رفته، روی آن نیمکت نشستیم. خود آن پیشخدمت هم که جلو ما بود آمد توی اتاق، در را بست. اطراف این اتاق شیشه است و فواصلش ستون های چوبی و سقفش هم شیشه.