کتاب بدنساز تنها

The Lonesome Bodybuilder
کد کتاب : 125362
مترجم :
شابک : 978-6004059190
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 163
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب بدنساز تنها اثر یوکیکو موتویا

یازده داستان کوتاه و استعاری، کلکسیون خانم موتایا برای طرف‌داران داستان‌های سوررئال و رئالیسم جادویی است که در این مجموعه به مخاطب ارائه شده‌اند. شاید نزدیک‌ترین جهانی که بتوان در ارتباط با این مجموعه داستان در نظر گرفت جهان داستانی موراکامی و مارکز باشد!
مجموعه داستان «بدنساز تنها» که توانسته جوایز معتبر آکوتاگاوا و کنزابورواوئه ژاپن را کسب کند با دستاویز قراردادن موضوع بدن به مفاهیم عمیقی که عموما مربوط به زنان است می‌پردازد. داستان‌ها عموما شروعی واقع‌گرایانه دارند که رفته‌رفته فضا در فراواقعیت ذوب می‌شود و مخاطب خود را در یک جهان آشنا اما غیر آشنا باز می‌شناسد. شاید همین موضوع مهم‌ترین شگرد این نویسنده‌ی ژاپنی باشد؛ آشنایی‌زدایی از امر آشنا. انتخاب و بهره‌گیری از چنین شگردی کاملا در راستای پرداخت به درون‌مایه‌ی داستان‌ها است که عموما به از خود گم‌گشتگی در فضای روابط پرداخته‌اند.
یوکیکو موتایا نویسنده و کارگردان تئاتری است که مطالعات داستانی خود را با آثار آگاتا کریستی انگلیسی و ادوگاوا رانپوی ژاپنی آغاز کرد و کماکان در داستان‌های خود رنگ و بویی از ادبیات وحشت را حفظ کرده است. «بدنساز تنها» با دست‌مایه قراردادن موضوع بدن به طور بالقوه آماده‌ی ورود به جهان شخصیت‌ها و موقعیت‌های گروتسک است، اما یوکیکو موتایا با اشراف به این موضوع سعی می‌کند تاجای ممکن توصیفات و تصاویر را از پشت یک پرده‌ی نامرئی برای مخاطب ارائه کند تا هم کشش داستان‌ها چندبرابر شوند و هم امکان خلق فضاهای سوررئال برای نویسنده فراهم شود.
جنس تنهایی که نویسنده در این مجموعه داستان آن را پرداخته است شاید با تنهایی عادی متفاوت باشد. موتایا بیشتر توجهش به تنها بودن و تنها شدن انسان در روابط است که منجر به تنها شدن از خود می‌شود. نمود این موضوع در جای‌جای داستان‌ها مشهود است؛ مانند این جمله: "وقتی از خواب بیدار شدم و در آینه نگاه کردم دیدم صورتم بالاخره فراموش کرده است که هستم". جملات خاصی که توسط موتایا در مجموعه داستان بدنساز تنها نگارش شده‌اند کاملا چکیده و در راستای وحدت موضوعی هستند که قرن‌ها پیش ادگار آلن‌پو به آن اشاره کرده است.
تغییراتی که در شکل فیزیکی شخصیت‌ها در طول داستان رخ می‌دهند شاید نمادی از تغییرات درونی کاراکترها باشند و ازاین‌رو برخی از داستان‌های این مجموعه می‌توانند به‌عنوان رمانی کوتاه در نظر گرفته شوند. نویسنده در برخی از داستان‌ها ابتدا به خلق موقعیتی تمام ابزورد می‌پردازد و سپس با به افراط کشیدن آن سعی در انتقال مفاهیمی عمیق در لفافه‌ای لطیف و نسبتا کمیک دارد.
خانم یوکیکو موتایا یکی از موفق‌ترین نویسندگان ژاپن است که توجه ویژه‌ای به مسائل زنان در کشور ژاپن داشته و جوایز متعددی از جمله جایزه چهره‌ی جدید ادبی نوما، جایزه‌ی درام کیشیدا کونیو و جایزه میشیما یوکیو را کسب کرده است.

کتاب بدنساز تنها

یوکیکو موتویا
یوکیکو موتویا (本谷 有希子، موتویا یوکیکو، زادهٔ ۱۴ ژوئیهٔ ۱۹۷۹) رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و صداپیشه سابق ژاپنی است. او برنده جوایز ادبی و نمایشی ژاپنی متعددی از جمله جایزه آکوتاگاوا، جایزه چهره جدید ادبی نوما، جایزه میشیما یوکیو، جایزه کنزابورو اوئه، جایزه درام کیشیدا کونیو و جایزه درام تسورویا نانبوکو شده است. آثار او چندین بار برای فیلم اقتباس شده است.
قسمت هایی از کتاب بدنساز تنها (لذت متن)
کلفت شدن گردنم نمایان شده بود. در فروشگاه، صابون های مرطوب کننده را با مالیدنشان به دست هایمان به مشتری ها نشان می دادیم، مثل خامهٔ زده شده. ولی وقتی مشتری ها می دیدند مچم با تاندون ها و رگ های پرورش یافته دو برابر مچ آن هاست، میخکوب می شدند. وانمود می کردند به توضیحاتم دربارهٔ روغن جوجوبا توجه می کنند ولی در واقع به گردنم، که تقریبا به پهنای صورتم بود، نگاه می کردند.