کتاب در یتیم: خشکیدن آب دهان عنکبوت

precious jewel
کد کتاب : 137374
شابک : 978-6220112068
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 86
سال انتشار شمسی : 1403
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 21 شهریور

معرفی کتاب در یتیم: خشکیدن آب دهان عنکبوت اثر محمود دولت آبادی

در اعماق پاریس، در یک خانه‌ی کوچک و پنهان، هدایت در سکوت و تنهایی زندگی می‌کند. او که هرگز از خودش شادمان نبوده، حالا دنیایی از همه چیز و همه‌کس را پشت سر گذاشته و در این خانه‌ی کوچک، می‌خواهد از خودش نیز فرار کند. یک هفته‌ نه روزی که گذشته، هدایت خانه‌ای را اجاره کرده و پول سه‌ماه اجاره را پیش‌پرداخت کرده است، اما حتی آدرس این خانه را به احدی نمی‌دهد، می‌خواهد تنها بماند و از دنیای خارجی فرار کند. در این میان، هدایت سه داستان کوتاه و بلندی که قصد داشت در پاریس نوشتن‌شان را تمام کند، پاره می‌کند و جلو چشم‌هایش در سبد زباله می‌ریزد. یکی از این داستان‌ها، داستانی ناتمام است که روزی بخش‌هایی از آن را برای مصطفی فرزانه خوانده بود. داستانی از عنکبوتی که نفرین ما در آب دهانش را خشک کرده و دیگر نمی‌تواند تار ببافد. اما در یتیم، داستان دیگری است، داستانی از سایه‌ای که همیشه در پس پرده‌ی زندگی هدایت بوده است، سایه‌ای که حالا، پس از سال‌ها سکوت، کم‌کم شروع به صحبت کردن می‌کند. صحبت‌هایی که مثل گفت‌وگویی از دورانی دور، به نظر می‌رسد و اینبار دیگر، دولت‌آبادی در این اثر، میان سایه‌ای که همیشه در کنار هدایت بوده و نویسنده‌ای که همیشه از دور تماشا می‌کرده، گفت‌وگویی دارد که ممکن است جوابی برای سوالات بی‌جواب هدایت داشته باشد.
«در یتیم: خشکیدن آب دهان عنکبوت» نوشته‌ی محمود دولت آبادی، بازتابی از محیطی است که در آن صادق هدایت، نویسنده‌ی برجسته‌ی ایرانی، در پاریس زندگی می‌کند و با چطور چالش‌هایی مواجه است. این اثر به عنوان یک روایت فلسفی و اجتماعی، عناصری از انزوای انسانی را مورد بررسی قرار می‌دهد، به ویژه زمانی که فرد در مواجهه با مشکلات زندگی، از جمله مرگ نزدیکان، دچار شکست می‌شود. این اثر، به نحوی نمایی از روابط انسانی و تأثیرات زندگی شهری را ارائه می‌دهد و در عین حال، به بررسی عمیقی از داستان‌نویسی و خلاقیت‌هنری نیز می‌پردازد. در کل، «در یتیم: خشکیدن آب دهان عنکبوت» یک اثر ادبی متفاوت است که با زبانی بیانگر و بازتابی از زندگی نویسنده، خواننده را به تأمل و تفکر در مورد موضوعات مختلف دعوت می‌کند.

کتاب در یتیم: خشکیدن آب دهان عنکبوت

محمود دولت آبادی
محمود دولت آبادی، زاده ی 10 مرداد 1319، نویسنده، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس برجسته ی ایرانی است.دولت آبادی در روستای دولت آباد سبزوار متولد شد. او پس از پایان تحصیلات ادلیه در روستا، به سبزوار رفت و به مشاغل گوناگونی روی آورد. دولت آبادی سپس به مشهد رفت و آنجا با سینما و نمایش آشنا شد. او در سال 1338 به تهران نقل مکان کرد و یک سال بعد در تئاتر پارس مشغول کار شد. دولت آبادی از ابتدای دهه چهل خورشیدی در کلاس های نمایشی شرکت کرد و بازیگر نمایش شد. او در همین زمان، به تدریج به نوشتن نیز روی آ...
قسمت هایی از کتاب در یتیم: خشکیدن آب دهان عنکبوت (لذت متن)
در طول روز تا شب خیلی راه رفته بود در خیابان‌ها و خاصه در خیابان‌های خلوت پاریس، مثل چیزی که دارد از خودش دور می‌‌شود یا از خود عقب می‌ماند. البته هیچ به درودیوار یا مغازه-ویترین‌ها و آدم‌ها نگاه نمی‌کرد و بیش‌تر سر به پایین داشت مگر گاهی که بخواهد از خیابان عبور کند. در چند روز گذشته تک‌وتوک دوستان فرنگی‌اش را دیده بود و در این آخرین روز که قاتی شب شده بود قصد و میلی به دیدن کسی نداشت.
صفحه 9
دیگر از آن شوخی-لطیفه‌گویی‌ها خبری نبود. نامه‌نگاری هم نبود مگر انتظار او از تهران به امید رسیدن نامه که خودش کاغذ اصطلاح می‌کرد. بدتر این‌که دوستش، یکی از اندک‌شمار دوستان نزدیکش، شهید نورایی بیمار و بستری بود و به تدریج داشت می‌مرد و به‌شدت هراس داشت از مردن. شخص من هرروز باید می‌رفت دیدنش و می‌نشست کنار تخت بیمار و می‌شنید و تحمل می‌کرد لفظ و لحن پر از ترس و شکوه‌‌شکایت‌هایش را، و ناچار به او دلداری می‌داد و کوشش می‌کرد آرامش کند و بعد برخیزد بیاید بیرون.
صفحه 19
پس حالا در به کار بردن لغات آزادم، اگرچه پیش‌تر فکر می‌کردم او در آثارش بیش‌تر می‌خواسته موضوع را بیان کند و کم‌تر در فکر چندوچون زبان بوده است. اما همان شیوه نوشتنش، همان‌جور نگاهش به دنیا و مافیها، همان عشق و نفرتی که به ما مردم داشت و آن نبوغی که در ناتمامی دفن کرد در سینه خاک دست از سرم برنمی‌دارند و در این پایانه هنوز نتوانسته‌ام از او دور بشوم و از خود می‌پرسم چرا درباره‌اش می‌نویسم، که به خود واداشته شده‌ام بنویسمش؟
صفحه 34