کتاب نوشتن زندگی

The writing life
جستاری در باب نویسندگی
کد کتاب : 143878
مترجم :
شابک : ‏‫‬‮‭978-6228137117
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 96
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1989
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 1 مهر

معرفی کتاب نوشتن زندگی اثر انی دیلارد

نوشتن زندگی آنی دیلارد دربارۀ زندگی نویسنده و مواجهه‌اش با مسئلۀ نوشتن است. نویسنده در این جستار، با سبک شخصی و سادگی منحصربه‌فردش، نوشتن را عذاب بزرگی می‌داند که ای کاش می‌شد از آن دست بردارد! او اما از نوشتن دست برنداشته و مواجهۀ زندگی و نوشتن را در مقام یک نویسنده جستان و خیزان روایت کرده ‌است. دیلارد در همۀ آثارش مواجهۀ نویسنده و طبیعت را با حساسیتی ویژه پیش برده و از سختی‌ها، مرارت‌ها، اشتباهات، بدفهمی‌ها و توهم‌های نویسنده در مسیر نوشتن، پرده برداشته است: «وقتی سر یک کتاب گیر کرده‌ای، آن‌هم وقتی زمان زیادی از شروع کار گذشته و می‌دانی باید چه بنویسی، ولی قادر به ادامه دادن نیستی، وقتی که یک هفته یا یک ماه هر صبح به آن اتاق سر می‌زنی و هر بار پشتت را به آن می‌کنی، مشکل معمولا یکی از این دو است؛ یا ساختار دو شاخه شده و روایت داستان شکستگی‌ مویی پیدا کرده که ممکن است خیلی زود آن را به دو نیم کند، و یا در حال نزدیک شدن به اشتباهی مرگ‌بار هستی. چیزی که در ذهن نقشه‌اش را کشیده بودی جوابگو نیست. اگر راه فعلی‌ات را ادامه بدهی، کتاب از دست می‌رود یا فرو می‌پاشد، و هنوز دقیقا متوجه این نیستی.» دیلارد در نوشتن زندگی، به تنهایی و جمعیت نویسنده در حین نوشتن رجوع کرده و به اتصال و انفصال نویسنده، نوشتن و زندگی می‌پردازد، هم‌چون معلمی که در 24 سالگی برندۀ جایزۀ پولیتزر شده و امروز در دهۀ هشتم زندگی‌اش، درس‌های بسیاری برای هرکسی دارد که دوست‌دار نوشتن، خواندن و زندگی است!

کتاب نوشتن زندگی

انی دیلارد
انی دیلارد متولد سال ۱۹۴۵ در آمریکاست. خیلی زود و برای دومین کتابش، زائر نهر تینکر، جایزهٔ پولیتزر برد و به شهرت رسید. سبک او را ملهم و وامدارِ دیوید هنری ثورو، نویسندهٔ رمانتیک آمریکایی، و علی‌الخصوص شاهکار او، والدن، دانسته‌اند. بااین‌حال، دیلارد هیچ‌وقت تأثیرپذیری خودش از ثورو را تأیید نکرده‌است. دیلارد علاوه بر جستارنویسی، شعر و رمان نیز دارد و در کنار نویسندگی، ۲۱ سال در دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه وسلیان در کنتیکت تدریس کرده‌است.
قسمت هایی از کتاب نوشتن زندگی (لذت متن)
بنویس، مثل کسی که رو به مرگ است؛ و فرض کن داری برای کسی می‌نویسی که آخرین روزهای بیماری و عمرش را سپری می‌کند. اصل کار همین است! چه می¬نوشتی، اگر می‌دانستی به‌زودی خواهی‌مرد؟ به کسی که در حال مرگ است چه می¬گفتی که پیش‌پاافتادگی‌ آن حالش را به هم نزند؟

در تابستان، دربارهٔ زمستان بنویس. مثل ایبسن، نروژ را از میز تحریری در ایتالیا توصیف کن؛ مثل جیمز جویس، دوبلین را از میز تحریری در پاریس نمایش بده؛ مانند ویلا کتر که در نیویورک، رمان‌هایی درباره‌ٔ دشت «می‌سی‌سی‌پی» نوشت؛ یا مارک تواین که «هکلبری فین» را در هارتفورد کانکتیکات نگاشت. به‌تازگی نیز پژوهشگران دریافته‌اند که والت ویتمن به‌ندرت از اتاقش بیرون می‌آمد.

الگوی کار همینگوی رمان‌های کنوت هامسون و ایوان تورگینف بود. ایساک باشویس سینگر نیز خیلی اتفاقی هامسون و تورگینف را الگوی کار خویش قرار داده‌بود. رالف الیسون روی آثار همینگوی و گرترود استاین کار می‌کرد؛ ثورو عاشق هومر بود؛ اودورا ولتی به چخوف علاقه داشت؛ فاکنر از دین خود به شروود آندرسون و جویس گفته‌است؛ ‌و ای.‌ام. فورستر از دینش به جین آستن و پروست؛ اما امروزه اگر از شاعری بیست‌ویک‌ساله بپرسید کدام شاعر را می‌پسندد، شاید بی‌آنکه احساس شرمندگی کند، بگوید: هیچ‌کدام¬شان را. در جوانی، او هنوز نمی¬داند که شاعران شعر را و رمان‌نویسان رمان را دوست دارند. او فقط عاشق نقش شاعری است؛ عاشق تصوّر کلاه شاعری برسرداشتن!