کتاب مثل آب برای شکلات

Like water for chocolate
کد کتاب : 15743
مترجم :
شابک : 978-9645512765
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1989
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

برنده جایزه پرفروش ترین کتاب سال آمریکا سال 1994

معرفی کتاب مثل آب برای شکلات اثر لورا اسکوئیول

«مثل آب برای شکلات» رمانی است نوشته لورا اسکوئیول که داستان آن در طول انقلاب مکزیک اتفاق می‌افتد و بیشتر بر زندگی زنان آن دوران تمرکز دارد. نویسنده این کتاب، داستان شخصیت اصلی رمان به نام تیتا دلا گارزا را روایت کند. تیتا دختر دامداری است که مهارت آشپزی حیرت‌انگیزی دارد و آشپزی برای او روشی است برای بیان آن‌چه در درونش می‌گذرد. تیتا احساسات خود را چنان در غذاهایش جاری می‌کند که افرادی که آن غذا را می‌خورند، دست‌خوش احساسات مشابه می‌شوند و از آن تاثیر می‌پذیرند. تیتا عشق خود را از طریق غذا پختن و سهیم کردن دیگران در غذاهایش به جهان اطراف تقدیم می‌کند. طبیعت جادویی غذاهای تیتا به قلب و جان و فکر کسانی راه می‌یابد که با آن‌ها هم‌سفره می‌شوند. ساختار کتاب «مثل آب برای شکلات» مانند ماه‌های سال به 12 فصل تقسیم شده و هر فصل با یک روش سنتی پخت غذای مکزیکی شروع می‌شود. در بعضی از فصل‌های پایانی کتاب حتی دو روش پخت وجود دارد. نویسنده داستان‌ها و طرز تهیه خوراک‌ها را به شکلی ماهرانه در هم بافته است.
همچنین اسکوئیول در این کتاب به این نکته اشاره می‌کند که فراگیر بودن خشونت در زندگی زنان، چه در جوامع و چه در روابط شخصی آن‌ها، بسیار گسترده شده و خشونتی که از جامعه به مادر و از مادر به دختر منتقل می‌شود، دختران را اسیر سنت‌های جامعه می‌کند.
«مثل آب برای شکلات» در سال ۱۹۸۹ نوشته شده، و درسال ۱۹۹۲ نیز فیلمی بر اساس آن در مکزیک ساخته شده‌است. کتاب فوق به ۳۰ زبان ترجمه شده و بیش از سه میلیون نسخه از آن چاپ شده است. مطالعه این کتاب، به طرفداران ادبیات داستانی در سبک رئالیسم جادویی و علاقه‌مندان به ادبیات آمریکای لاتین پیشنهاد می‌شود.

کتاب مثل آب برای شکلات

لورا اسکوئیول
لائورا اسکیبل یا لورا اسکوئیول (Laura Esquivel) (زادهٔ ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۰) نویسندهٔ مکزیکی است که نقش به سزایی در ادبیات آمریکای لاتین ایفا کرده‌است. او سومین فرزند از چهار فرزند خولیو سزار اسکیبل (Julio César Esquivel) (تلگراف‌چی) و خوسفا والدس (Josefa Valdés) است.او در سالهای ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰، برای سریال‌های فرهنگی کودکان برای تلویزیون مکزیک می‌نوشت. او در سال ۱۹۸۳، «مرکز اختراعات پایدار» را تأسیس کرد که در آن کارگاه‌های آموزشی هنری برای کودکان برگ...
نکوداشت های کتاب مثل آب برای شکلات
A tall-tale, fairy-tale, soap-opera romance, Mexican cookbook and home-remedy handbook all rolled into one, Like Water For Chocolate is one tasty entree from first-time novelist Laura Esquivel.
یک داستان بلند ، افسانه ای ، عاشقانه ، یک کتاب آشپزی مکزیکی و کتاب خانگی برای درمان ملال، همه در یک صفحه قرار گرفته است . آب برای شکلات یکی از غذاهای خوشمزه از لورا اسکیوئل است.
San Francisco Chronicle San Francisco Chronicle

قسمت هایی از کتاب مثل آب برای شکلات (لذت متن)
با آن نگاه کاونده که جامه را می درید، دیگر هیچ چیز نمی توانست بر احوال سابق بماند. تیتا با تمام جسم خود دریافت که چگونه آتش عناصر را دگرگون می کند، چگونه یک چانه آرد ذرت به یک گرده نان تبدیل می شود و چگونه جانی که از آتش عشق گرما نیافته، از زندگی خالیست.

مادربزرگم نظریهٔ بسیار جالبی داشت. می گفت هر یک از ما با یک قوطی کبریت در وجودمان متولد می شویم اما خودمان قادر نیستیم کبریتها را روشن کنیم؛ همان طور که دیدی برای این کار محتاج اکسیژن و شمع هستیم. در این مورد، به عنوان مثال اکسیژن از نفس کسی می آید که دوستش داریم؛ شمع می تواند هر نوع موسیقی، نوازش، کلام یا صدایی باشد که یکی از چوب کبریتها را مشتعل می کند. برای لحظه ای از فشار احساسات گیج می شویم و گرمای مطبوعی وجودمان را دربرمی گیرد که با مرور زمان فروکش می کند، تا انفجار تازه ای جایگزین آن شود. هر آدمی باید به این کشف و شهود برسد که چه عاملی آتش درونش را پیوسته شعله ور نگه می دارد و از آنجا که یکی از عوامل آتش زا همان سوختی است که به وجودمان می رسد، انفجار تنها هنگامی ایجاد می شود که سوخت موجود باشد. خلاصهٔ کلام، آن آتش غذای روح است. اگر کسی به موقع درنیابد که چه چیزی آتش درون را شعله ور می کند، قوطی کبریت وجودش نم برمی دارد و هیچ یک از چوب کبریتهایش هیچ وقت روشن نمی شود.