کتاب الزامات سیاست در عصر ملت-دولت

Policy Requirements
کد کتاب : 17232
شابک : 978-9641855804
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 116
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب الزامات سیاست در عصر ملت-دولت اثر احمد زیدآبادی

"الزامات سیاست در عصر ملت-دولت" کتابی است به قلم "احمد زیدآبادی" که به گفته ی خود نویسنده به عنوان یک چکیده اثر، از محتوای کاری گسترده ای که قرار است در آینده انتشار یابد، عرضه شده است. آنچه سبب شده تا "احمد زیدآبادی این چکیده را قبل از انتشار اثر اصلی بدون ارجاع به منابعی که محتوا از آن برآمده منتشر کند، لزوم فضایی سیاسی و اجتماعی منطقه است که مطرح شدن مباحث این چنینی را ایجاب می کند. مساله ی دیگر این است که مشاهده ی نقدها و تحلیل های صورت گرفته از کتاب "الزامات سیاست در عصر ملت-دولت"، می تواند یاری بخش نویسنده در اصلاح و ارائه ی با کیفیت تری از محتوای اصلی آینده باشد.
باری آنچه در این کتاب مطرح شده، آشنایی با الزاماتی است که زندگی در عصر واحدهای ملی یا عصر ملت و دولت ایجاب می کند. شناخت و آگاهی از این الزامات، بستری را فراهم می کند که طی آن مردم بتوانند حقوق، مسئولیت ها و محدودیت های خود را در عرصه های بین المللی و داخلی بشناسند و معیارهای درستی برای قضاوت در زمینه ی رفتارهای داخلی و خارجی دولت ها داشته باشند.
در این راستا مواردی که از اهمیت بیشتری برخوردار بوده اند در کتاب "الزامات سیاست در عصر ملت-دولت" مورد بررسی قرار گرفته اند که از جمله ی آن ها می توان به نقش پروتستانیسم در اروپا، حقوق شهروندی، منافع ملی و سیاست های خارجی، روند ملت-دولت در ادوار مختلف تاریخی ایران از صفویه تا انقلاب اسلامی، مساله ی ملت-دولت در خاورمیانه و اسرائیل و بحث سیاست و اخلاق در این زمینه اشاره کرد.

کتاب الزامات سیاست در عصر ملت-دولت

احمد زیدآبادی
احمد زیدآبادی (زاده ۱۳۴۴ زیدآباد، سیرجان) روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی اصلاح‌طلب ایرانی است. وی دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم) و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران نیز بوده‌است. گرایش سیاسی وی متاثر از محمد محمدی گرگانی(پدر خانم ایشان و از طیف ملی مذهبی و نهضت آزادی) می باشد.احمد زیدآبادی همسر مهدیه محمدی و داماد محمد محمدی گرگانی (نماینده دوره اول مجلس و از اعضای وابسته به طیف موسوم به ملی‌مذهبیها) است. همچنین وی دارای س...
دسته بندی های کتاب الزامات سیاست در عصر ملت-دولت
قسمت هایی از کتاب الزامات سیاست در عصر ملت-دولت (لذت متن)
به هر حال، حاکمیت ملی و به خصوص مفهوم شهروندی، به معنای حق برابر شهروندان، الزاماتی برای ملت دولت ها به همراه داشته است که بدون آن الزامات، امکان تحقق پیدا نمی کرده اند. در ملت دولت، اتباع نه به علت ایمان و نوع دیانت و عقیده شان، بلکه صرفا به علت زاده شدن در قلمرو سرزمینی از حقوق برابر برخوردار می شوند و نخستین لازمه تحقق این حق برابر، بی طرفی دولت نسبت به دین و مذهب و عقاید اتباع خود است؛ همان چیزی که اصطلاحا دولت عرفی نام گرفته است. روشن است که اگر دولت اتباع خود را بر مبنای اعتقاداتشان تقسیم بندی کند یا خود را به اجرای یک سلسله امور شرعی مخصوص یک دین ملتزم بداند، به طوری که دیگر اتباع کشور، آن ها را نوعی تحمیل و اجبار علیه خود تلقی کنند، در آن صورت، دولت بین شهروندان تبعیض روا داشته و حق برابر آنان را نقض کرده است. بنابراین دولت به منظور تضمین برابری حق شهروندان ناچار است ورای اختلافات دینی اتباع خود قرار گیرد و از منظر رعایت برابری آن ها، نسبت به ادیان مختلف بی طرفی پیشه کند. در این جا این گمانه قابل طرح است که « آیا حاکمان با توسل به ماهیت غیردینی دولت عملا در صدد اعمال محدودیت بر پیروان مذاهب مختلف به منظور سیطره بیشتر خود بر شئون زندگی اتباع بر نمی آیند؟ » طبعا امکان چنین سوء استفاده ای وجود دارد، اما آنچه راه را بر این گونه سوء استفاده ها می بندد، اصل آزادی مذهبی است که یکی دیگر از ملزومات ملت دولت به شمار می رود. آزادی مذهبی در کنار تساهل مذهبی، امکان ورود دولت به امور وجدانی اتباع را از میان برمی دارد و در مقابل، آزادی اعتقادی و عبادت را در دو حوزه شخصی و عمومی تضمین می کند. همان گونه که پیش از این تاکید شد، جنگ های سی ساله مذهبی بین کاتولیک ها و پروتستان ها که اروپا را غرق در خون کرد ضمن آن که زمینه ساز پیمان وستفالی شد، مدارای مذهبی را نیز به عنوان راه حل نهایی پایان دادن به جنگ بین گرایش های دینی در پی آورد.