کتاب مدرنیسم و پسا مدرنیسم در رمان

Modernism and Postmodernism in the Novel
کد کتاب : 18460
مترجم :
شابک : 978-9644486036
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 336
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب مدرنیسم و پسا مدرنیسم در رمان اثر مجموعه ی نویسندگان

"مدرنیسم و پسا مدرنیسم در رمان" کتابی است از "حسین پاینده" که در آن نظریات مجموعه ای از نویسندگان را پیرامون این عنوان، مورد بررسی قرار می دهد. اثر پیش رو هم نظریه های این ژانر و هم کاربرد آن ها در نقد عملی را به شکل گزیده ای از برجسته ترین داستان های کوتاه ایران در بر می گیرد و بر ضرورت درک زیربناهای نظری داستان های کوتاه به عنوان لازمه ی نقد تاکید می کند.
"حسین پاینده" در این اثر اصول و نظریه های داستان رئالیستی و ناتورالیستی را در قسمت اول معرفی نموده است. نویسنده از رویکردی بین رشته ای برای بررسی این مفاهیم و نظریه ها استفاده می کند و رئالیسم و ناتورالیسم را در ادبیات با مقایسه آن ها با رویکردهای مشابه در هنرهای تجسمی نظیر سینما و نقاشی توضیح می دهد. بخش بعدی شامل ارزیابی های گسترده ای از داستان های برجسته ای که در این سبک ها به نگارش درآمده اند، می باشد. نهایتا خوانش های انتقادی از داستان های دیگری نیز ارائه شده است که پیشرفت های عمده ای را در زمینه ی موضوعات و تکنیک های داستان کوتاه در ایران نشان می دهد. "حسین پاینده" در کتاب "مدرنیسم و پسا مدرنیسم در رمان"، پانزده داستان کوتاه از نویسندگان سبک رئالیسم و ناتورالیسم ایران را در کنار روایتی از ادبیات کهن فارسی با عنوان هزار و یک شب، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
به گفته ی نویسنده، کتاب "مدرنیسم و پست مدرنیسم در رمان" تلاشی برای توضیح چگونگی تکامل پست مدرنیسم در ادبیات داستانی و پدید آمدن آن از دل مدرنیسم است و مقالات آن بر اساس الزامات و چالش های منحصر به فردی که در ایران در درک پست مدرنیسم با آن روبرو هستیم ، انتخاب شده است.

کتاب مدرنیسم و پسا مدرنیسم در رمان

دسته بندی های کتاب مدرنیسم و پسا مدرنیسم در رمان
قسمت هایی از کتاب مدرنیسم و پسا مدرنیسم در رمان (لذت متن)
اگر پیرنگ را نوعی تلفیق زمانی عناصر داستان محسوب کنیم . بدیهی است که در آن صورت پیرنگ واجد دو ویژگی مهم است . نخست این که ، به صورت یک قاعده ی سامان دهنده و وحدت بخش عمل می کند . به سخن دیگر ، پیرنگ تلفیقی را فراهم می آورد تا خواننده تمام مطالب رمان را انسجام یافته و به صورت موضوعی واحد و یکپارچه - که عبارت باشد از خود آن رمان در تمامیتش - تجربه کند . دو دیگر این که ، پیرنگ به واسطه ی زمان عمل می کند . از آن جا که قرائت رمان فرایندی است که در زمان رخ می دهد ، و نیز از آن جا که پیرنگ رمان عبارت است از سامان این فرایند زمانی ، پس ناگزیر پیرنگ هر رمان این خصوصیت را دارد که در زمان بسط می یابد . از این جا این پرسش مطرح می شود که تلفیق های زمانی را چگونه می توان به وجود آورد . برای این که پیشرفت زمانی وقایع رمان از نظر خواننده کلیتی دلالت دار و سامان یافته تلقی شود ، سه شرط را به هر نحو ممکن باید رعایت کرد...