کتاب نگاهی به فلسفه

Looking at Philosophy
سبک کردن بار سنگین فلسفه
کد کتاب : 22467
مترجم :
شابک : 978-9642130498
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 544
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب نگاهی به فلسفه اثر دونالد پامر

"نگاهی به فلسفه" یا "سبک کردن بار سنگین فلسفه" اثری است به قلم "دونالد پامر" که حاصل بیش از سی سال تجربه ی او در امر تدریس بوده و شامل بهترین روش های به کار گرفته شده توسط وی در زمینه معرفی فلسفه می باشد. "دونالد پامر" با به کار گیری نثری مفرح و بیش از سیصد و پنجاه نقاشی و نمودار، جدی ترین مسائل فلسفی را بدون وارد کردن خدشه ای به اهمیت موضوع برای مخاطب توضیح می دهد.
"نگاهی به فلسفه" یا "سبک کردن بار سنگین فلسفه" اثری موجز، سازمان یافته و تاریخی است که معارفه ای از فلسفه ی مربوط به اکثر فلاسفه ی بزرگ و مهم از دوران قبل از سقراط تا نیمه ی دوم قرن بیستم را در بر گرفته و دشوارترین مفهوم های فلسفی را با روشی قابل درک و دسترسی برای افرادی که در این زمینه تازه کارند، به تصویر کشیده است. تصاویر با وجود سرگرم کننده بودن، به شفاف سازی نظریات پیچیده و مسائل دشوار کمک می کنند و علاوه بر آن "دونالد پامر" مباحث جدیدی را در "نگاهی به فلسفه" از فلاسفه ی قبل از سقراط، جان دیویی، مارتین هایدگر و همچنین مطالبی در باب ساختارگرایی و پساساختارگرایی شامل مباحثی از لوی استروس، لاکان، دریدا و ایریگاره مطرح نموده است.
همانطور که از عنوان فرعی کتاب "نگاهی به فلسفه"، یعنی "سبک کردن بار سنگین فلسفه" پیداست، سعی کرده تا دشواری های زبان فلسفه را به شکلی صمیمی، آسان سازی کند. بنابراین نوجوانان علاقمند به فلسفه و حتی بزرگسالانی که در آن سررشته ای ندارند، این کتاب را شروع مناسبی برای آشنایی با دنیای شیرین و پیچیده ی فلسفه خواهند یافت.

کتاب نگاهی به فلسفه

دونالد پامر
دونالد دی پالمر استاد برجسته فلسفه در کالج مارین در کنتفیلد، کالیفرنیا است. وی به دلیل نوشتن کتابهای مقدماتی درباره فلسفه و فیلسوفان که در تلاش است تا اندیشه های فلسفی را برای افراد تازه کار در دسترس قرار دهد، مشهور است. او همچنین کتابهای خودش را نمایش می دهد. هم اکنون وی در حال بازدید از استادیار فلسفه در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در رالی، کارولینای شمالی است.
قسمت هایی از کتاب نگاهی به فلسفه (لذت متن)
هراکلیتوس: «در یک رودخانه نمی توان دو بار شنا کرد.» جانشین هراکلیتوس، پارمنیدس، یک گام از او پیش تر رفت. به گفتۀ او: «شما یک بار هم نمی توانید در یک رودخانه گام بگذارید.» پارمنیدس عقیده داشت هستی عقلانی است، و تنها چیزی که بتوان به آن فکر کرد وجود دارد. چون بدون فکر کردن به «چیزی» نمی توان به «هیچ چیز» فکر کرد، پس «هیچ چیز» وجود ندارد و تنها هستی وجود دارد. زنون الیایی مجموعۀ معروفی از پارادوکس ها را تدوین کرد که در آن ها با استفاده از روش مرسوم به برهان خلف، دیدگاه های عجیب و غریب پارمنیدس را مبنی بر ناممکن بودن حرکت «اثبات» کرد. در این شکل از برهان، کار را با پذیرفتن نتیجه گیری های طرف مقابل تان آغاز می کنید و نشان می دهید که این نتیجه گیری ها منطقا به نوعی بیهودگی یا تناقض می رسند.

واژۀ یونانی «لوگوس» ریشه واژه انگلیسی «لاجیک»، و همۀ «لوژی ها» در اصطلاحاتی از قبیل بیولوژی، سوسیولوژی و سایکولوژی است. لوگوس به معنای نظریه، یا مطالعه، یا توجیه چیزی است. لوگوس در یونانی به معنای «کلمه» نیز است و لذا بر عمل صحبت کردن، یا طرح یک فکر به شیوه ای روشن نیز دلالت می کند. بنابراین، لوگوس، نوع معینی از اندیشیدن درباره جهان را مشخص می کند؛ نوعی تحلیل منطقی که چیزها را در بستر منطق قرار می دهد و آن ها را صرفا به نیروی اندیشه تبیین می کند.