کتاب تایپوگرافی

Typography
کد کتاب : 23487
شابک : 978-6001520877
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تایپوگرافی اثر فرشید مثقالی

"تایپوگرافی" یا "حروف چینی" هنری است از طراحی یا دیزاین که توسط تایپ صورت می گیرد. "فرشید مثقالی" در کتاب "تایپوگرافی" حیطه ای که توسط آن تعریف می شود را مورد بررسی قرار داده است. پس از ارائه ی پیشینه ای برای خط و نوشته، "فرشید مثقالی" اشاره می کند که واژه فونت یا تایپ از دوره ی گوتنبرگ و عصر چاپ مورد استفاده قرار گرفته است؛ بنابراین تایپ متعلق به دوران نشر است و هدف اصلی آن هم به طور کلی انتقال اطلاعات می باشد. این پدیده از ابتدای ظهور خود به عوام تعلق داشت و اگر خوشنویسی برای فرهنگ خواص به کار گرفته می شد، تایپ این امکان را فراهم نمود که خوشنویسی بدون خطاط و برای انتقال اطلاعات به عوام مورد استفاده قرار گیرد.
به طور عمده دو تعریف برای "تایپوگرافی" مطرح است که نخست انتخاب نوع و اندازه ی تایپ فیس و فاصله ی بین سطر و حروف بر اساس معنای متن مد نظر می باشد و تعریف دوم همان است که پیشتر بیان شد و آن هنر دیزاین با تایپ است. "تایپوگرافی" نمی تواند به شیوه ای مستقل از زمینه ای که در آن به کار گرفته شده تحت بررسی قرار بگیرد و باید در کنار سایر عناصری که یک کار گرافیکی را تشکیل می دهند، تجزیه و تحلیل شود. از ویژگی های برجسته ی کتاب "تایپوگرافی" به قلم "فرشید مثقالی"، بررسی، نقد و ارائه نقاط قوت و ضعف تایپ فیس های عربی، فارسی و لاتین از دیدگاه های گوناگون می باشد و برای افرادی که به دنبال منبعی حاوی اطلاعات پایه از "تایپوگرافی" هستند، یک اثر تالیفی کمک کننده به حساب می آید.

کتاب تایپوگرافی

فرشید مثقالی
فرشید مثقالی (زادهٔ ۱۳ تیر ۱۳۲۲ در اصفهان) تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان، و برندهٔ ایرانی جایزهٔ هانس کریستین آندرسن است. آثار مطرحی چون «خروس زری، پیرهن پری» و «ماهی سیاه کوچولو» برای نخستین بار به قلم این هنرمند تصویرگری شده‌اند.فرشید مثقالی در ۱۳ تیرماه ۱۳۲۲ در شهر اصفهان به دنیا آمد. وی که دانش‌آموختهٔ رشتهٔ نقاشی از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است فعالیت خود را با تصویرسازی برای مجلات مختلف آغاز کرد. آغاز کار حرفه‌ای فرشید مثقالی به هم...
قسمت هایی از کتاب تایپوگرافی (لذت متن)
تایپوگرافی یک معضل ناپیدا و پنهان در گرافیک ما بوده و هست. تایپوگرافی موردی در گرافیک ایران است که طی پنج نسل از گرافیست های ایرانی به دلیل دوران طفولیت گرافیک ایران به معنی واقعی مورد توجه قرار نگرفته و شناخته نشده باقی مانده است. پنج نسل هر یک به فراخور موقعیت زمانی خود سعی در حل و فصل مسئله ی تایپ داشته اند. هر یک راه حل هایی غریزی و موردی پیدا کرده اند، ولی هیچ گاه بنیاد و اساس آن شناخته نشده، ویا اگر شناختی هم بوده، محدود و سطحی بوده است. اکنون شاید برای فهم و درک همه جانبه ی این مورد مهم به زمان مناسبی برای بحثی گسترده نزدیک شده باشیم.