کتاب ناپلئون

Napoleon
کد کتاب : 24303
مترجم :
شابک : 978-9644871016
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 526
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1879
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ناپلئون اثر ی. و. تارله

"ی. و. تارله" در کتابی که تحت عنوان "ناپلئون" به رشته ی تحریر درآورده، مطالبی را مطرح می کند که با تعاریف تاریخ نگاران بورژوایی و یا مدح نویسان و هجاگویان متفاوت است. نویسنده در این اثر تلاش کرده تا این شخصیت بحث برانگیز و رازآلود تاریخی را به طور کاملا عینی زیر ذره بین ببرد و در کنار پرداختن به علت و انگیزه ی اقدامات "ناپلئون"، معنا و مفهوم تاریخی نهفته در پس این اقدامات را نیز مورد بررسی قرار دهد. بنابراین "ی. و. تارله" در صدد است چگونگی ایفای نقش "ناپلئون" در مقام یک شخصیت بزرگ تاریخی را برای خوانندگان روشن کند.
کتاب پیش رو که خود را از مجلدهای سطحی نگارش شده در این زمینه کاملا جدا کرده است، حاصل پژوهش های چندین و چندساله ی نویسنده است که پس از کند و کاو در مدارک و اسناد متعدد بایگانی شده، اکنون نتیجه ی آن ها را در قالب اثری مختصر و مفید در اختیار مخاطب قرار داده است.
این اثر با ارائه ی مختصری از دوران جوانی "ناپلئون" آغاز می شود و سپس با جنگ های ایتالیا، فتح مصر و لشکرکشی به سوریه ادامه می یابد. سپس اولین قدم های "ناپلئون" در مسیر دیکتاتوری برشمرده می شود و شروع جنگ های جدید با انگلستان، شکست اتحادیه سوم، شکست پروس و انقیاد قطعی آلمان مطرح می شود. دوران عظمت و اقتدار "ناپلئون" بحث دیگری است که در کتاب به آن پرداخته شده و پس از آن ارتباطات تیره و تار او با روسیه و سرانجام هجوم به آن سرزمین از دیگر مطالب خواندنی کتاب "ناپلئون"به قلم "ی. و. تارله" می باشد.

کتاب ناپلئون

ی. و. تارله
یوگنی ویکتوریاویچ تارله متولد 1874 و درگذشته 6 ژانویه 1955 ، مورخ و آکادمیست آکادمی علوماتحاد جماهیر شوروی روسیه بود. وی به خاطر کتابهای خود در مورد حمله ناپلئون به روسیه و جنگ کریمه و بسیاری آثار دیگر شناخته شده است. یوگنی تارله یکی از بنیانگذاران موسسه روابط بین الملل دولتی مسکو ، دانشگاه دیپلماتیک روسیه بود.
قسمت هایی از کتاب ناپلئون (لذت متن)
این مرد مستبد هرگونه مفهوم آزادی را هر چند بعید - از حیات اداری و اجتماعی امپراتوری خود طرد کرد . در تمام دوران سلطنت او سکوت مطلق بر امپراتوری وسیع ناپلئونی حکمفرما بود ، می خواست همه را خود اداره کند و به همه کس خود فرمان براند ، تاجایی که در دربار او اغلب بزرگان کشوری و سردارانش به امر وی و به انتخاب وی وصلت می کردند ، و اگر او لازم می دانست زنشان را طلاق میدادند . جنگهای پی در پی ، فرانسه را به خون کشیده بود . در سالهای ۱۸۱۴_۱۸۱۵ دهاتی وجود داشت که در آنها مردان بین ۱۵ تا ۷۰ سال بیافت نمی شدند . ناپلئون با عزم و ثبات بیرحمانه ای با روح انقلابی کارگران مبارزه می کرد . خود او متوجه این موضوع بود و یک بار با صراحت خاص خود گفته بود : هیچ دلیلی در بین نیست که کارگران مرا دوست داشته باشند . و "من ایشان را فقیر و بدبخت یافتم و فقیر و بدبخت بجا گذاشتم" . مع هذا فراموش کرده بود این نکته را نیز به گفته ی خود بیفزاید که هیچ یک از حکومتهای انقلاب بورژوایی که به دست او نابود شدند به قدر خود او در تمهید وسائل استثمار عمیق طبقه کارگر ذوق و ابتکار بکار نبرده و هیچ کس مانند او با ایجاد "دفترچه های کارگری" ، کارگران را به طور قطع از امکان دفاع از منافع خود -ولو کم تاثیر - در قبال بهره کشی کارفرمایان محروم نساخته بود .