کتاب کاربرد روان کاوی در نقد ادبی

Psychoanalysis in Literary Criticism
(هفت اثر از فروید درباره ی ادبیات)
کد کتاب : 38555
شابک : 978-9641918608
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 280
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب کاربرد روان کاوی در نقد ادبی اثر حسین پاینده

"کاربرد روان کاوی در نقد ادبی" کتابی است که "هفت اثر از فروید درباره ی ادبیات" را با ترجمه ی دکتر "حسین پاینده" به خوانندگان ارائه می کند. این هفت جستار و تک نگاری از بنیان گذار نظریه روانکاوی، "زیگموند فروید"، خوانشی نقادانه را از "کاربرد روان کاوی در نقد ادبی" ارائه می دهد. "فروید" که خود از مفاهیم نظریه پردازی شده اش در روان کاوی جهت تجزیه و تحلیل متن های ادبی استفاده می کند، از قابلیت های ادبیات نیز برای تبیین مفاهیم روان کاوی بهره می برد. او حتی رابطه ی میان روان درمانگران و ادیبان را نوعی رابطه ی همکاری می داند و اذعان می کند که یک نویسنده ی نوآور، نمی تواند به حوزه ی کاری روان پزشک ورود نکند و از آن ننویسد؛ همان طور که روان پزشک هم نمی تواند از ورود به قلمروی نویسنده ی خلاق، خودداری کند.
"فروید" معتقد است که تحلیل موضوعات روان پزشکی در متون ادبی، می تواند بدون خدشه وارد کردن به جنبه های زیبایی شناختی اثر، کاملا درست باشد. آثار "فروید" پیرامون "کاربرد روان کاوی در نقد ادبی"، آیینه ای است از اندیشه و تفکر او درباره ی ماهیت آفرینش هنری و ادبی که نظریات این چهره ی بزرگ روان کاوی را به خواننده می شناساند. همچنین با توجه به اینکه مطالب مطرح شده در این کتاب، نمونه های قابل استنادی از "کاربرد روان کاوی در نقد ادبی" به حساب می آیند، مطالعه ی این اثر می تواند به محققین و پژوهشگران کوشا در این عرصه کمک کند. دکتر "حسین پاینده" علاوه بر ارائه ی ترجمه ای روان، مقدمه ای مشروح برای این کتاب به نگارش درآورده که طی آن برخی از اساسی ترین مفاهیم نظریه ی روانکاوی را که پیش شرط مطالعه و درک آثار "فروید"می باشند، در اختیار خوانندگان قرار داده است.

کتاب کاربرد روان کاوی در نقد ادبی

حسین پاینده
حسین پاینده (متولد ۲۸ شهریور ۱۳۴۱، تهران) نویسنده، منتقد ادبی، منتقد فیلم و استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول پروژهٔ «مجموعهٔ نظریه و نقد ادبی» است که به کوشش نشر روزگار، انتشارات نیلوفر، انتشارات نگاه امروز و انتشارات حکایت قلم نوین منتشر شده‌است. از وی در کتاب باغ در باغ هوشنگ گلشیری در ضمن منتقدانی یاد شده‌است که به پیشبرد نقد ادبی در ایران یاری رسانده‌اند.
قسمت هایی از کتاب کاربرد روان کاوی در نقد ادبی (لذت متن)
باید گفت در این مجادله راجع به ارزیابی رویا ، به نظر می رسد نویسندگان آفرینشگر با قدما ، عامه ی خرافه پرست و نویسنده ی کتاب تعبیر رویا هم عقیده اند ، زیرا وقتی نویسنده ای شخصیت های مخلوق تخیلش را به خواب دیدن وامی دارد، از همان تجربه ی روزمره ای پیروی می کند که مطابق با آن ، افکار و احساسات اشخاص هنگام خوابیدن همچنان جریان دارد . نویسنده صرفا می خواهد وضع روحی قهرمان داستانش را با رویاهای او نشان دهد . با این حال ، نویسندگان آفرینشگر همپیمانان ارزشمند ( ما روانکاوان ) هستند و باید برای شواهدی که در آثارشان ارائه می دهند ارزش فراوانی قائل شویم ، زیرا آنان قادر به دانستن بسیاری چیزها در این جهان اند که فلسفه هنوز هیچ روزنه ای برای فهمیدنش در برابر ما نگشوده است . دانش آنان درباره ی ذهن انسان به مراتب پیشرفته تر از دانسته های ما مردم عامی است ، زیرا آنان از منابعی بهره می برند که هنوز نتوانسته ایم برای علم دسترس پذیر کنیم . اما ای کاش نویسندگان به روشی بر معنادار بودن رویا صحه می گذاشتند که این قدر ابهام نداشت . ممکن است از منظری کاملا انتقادی اعتراض شود که نویسندگان نه بر معنادار بودن رویاهایی خاص صحه گذارده اند و نه آن را نادرست دانسته اند ، بلکه به نشان دادن تکان های ناگهانی ذهن انسان بسنده می کنند ، تکان هایی که علتش انواع تحریک هایی است که همچون اثرات جانبی زمان بیداری همچنان فعال مانده اند .