کتاب روانشناسی تحلیلی

A general introduction to psychoanalysis
کد کتاب : 4224
مترجم : ابوالحسن گونیلی
شابک : 978-6007436318
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1917
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

روانکاوی برای همه
A General Introduction to Psychoanalysis
کد کتاب : 80179
مترجم :
شابک : 978-6226640268
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 176
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1917
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب روانشناسی تحلیلی اثر زیگموند فروید

کتاب «روانشناسی تحلیلی» یا سخنرانی های مقدماتی روانکاوی (به آلمانی: Einführung in die Psychoanalyse) مجموعه ای از سخنرانی های ارائه شده توسط زیگموند فروید ، بنیانگذار روانکاوی ، در سالهای 1915–1917 است (منتشر شده 1916–1917 ، به انگلیسی 1920) . در این 28 سخنرانی ، یک ارزیابی اولیه از دیدگاه های وی در مورد ناخودآگاه ، رویاها و نظریه روان رنجوری به خواننده ارائه می شود.

این کتاب یکی از مهم ترین آثار فروید است . با این حال ، برخی از مواضع ذکر شده در مقدمه روانکاوی متعاقبا در کارهای بعدی فروید تغییر می یابد یا تجدید نظر می شود.

فروید در سخنرانی های مقدماتی سه بخشی خود ، با آغاز بحث در مورد لغزش های زبانی در قسمت اول ، رفتن به رویاها در قسمت دوم و تنها مقابله با روان رنجوری ها در قسمت سوم ، موفق شد ایده های خود را به گونه ای محکم پی ریزی کند. فروید با استفاده کامل از فرم سخنرانی ، توانست با مخاطبان خود درگیر جدال پر جنب و جوش شود و خواننده / شنونده را دائما درگیر بحث کند ، تا نظرات آنها را بپذیرد و با ایرادات احتمالی آنها برخورد کند. این کار به خواننده آشنا با مفاهیم فروید اجازه می دهد تا منطق استدلال های خود را دوباره بجویند و نتیجه گیری های خود را دنبال کنند.در کتاب روانشناسی تحلیلی ، کسانی که در مورد رویاها و اضطراب / زندگی غریزی کنجکاو هستند می توانند اطلاعات بسیار مفیدی از سازوکار ناخودآگاه بدست آورند.

کتاب روانشناسی تحلیلی

زیگموند فروید
زیگموند فروید، زاده ی 6 می 1856 و درگذشته ی 23 سپتامبر 1939، متخصص مغز و اعصاب اتریشی و خالق روانکاوی بود. فروید در خانواده ای یهودی در شهر فرایبرگ واقع در امپراتوری اتریش چشم به جهان گشود. او در سال 1881 موفق به اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه وین شد و در سال 1902 به درجه ی استادی رسید. پس از فارغ التحصیلی، فروید در بیمارستان عمومی وین مشغول به کار شد و در درمان هیستری به وسیله ی یادآوری تجارب دردناک گذشته از طریق هیپنوتیزم، با دکتر جوزف بروئر همکاری داشت. او در سال 1885 با مارتا برنیز ازدواج کرد ...
قسمت هایی از کتاب روانشناسی تحلیلی (لذت متن)
تقابل میان روان شناسی فردی و روان شناسی اجتماعی یا توده ای, که در نگاه اول بسیار مهم به نظر می رسد. با بررسی عمیق تر تا حدود زیادی رنگ می بازد. البته روان شناسی فردی انسان تنها را مدنظر دارد، و راه هایی را ردیابی می کند که فرد از طریق آن ها در پی ارضای محرک های غریزی خود است، اما این روانشناسی فقط به ندرت و در وضعیت های استثنایی خاصی قادر است روابط فرد و دیگران را نادیده گیرد. در زندگی ذهنی فرد، دیگری همواره در هیئت الگو، ابژه، حامی یا رقیب ظاهر می شود؛ بنابراین درآن واحد و از همان آغاز، روانشناسی فردی، در این معنای گسترده اما کاملا موجه، روانشناسی اجتماعی نیز هست.

می توان ادعا کرد که روابط فرد با والدین، خواهران و برادران، ابژه ی عشقی، معلم، و پزشکش -به عبارت دیگر همه ی روابطی که تابه حال موضوع اصلی بررسی های روان کاوانه بوده اند- در رده ی پدیده های اجتماعی جای دارند، و ازاین جهت در تقابل با فرایندهای مشخصی قرار می گیرند که ما آن ها را خودشیفته منشانه می نامیم؛ فرایندهایی که در آن ها ارضای غرایز به طور جزئی یا کلی از نفوذ دیگران برکنار می مانند. بنابراین تقابل میان کنش های ذهنی اجتماعی و خودشیفته منشانه به طور کامل در حوزه ی روان شناسی فردی جای می گیرد و برای تمایز گذاری میان روان شناسی فردی و روان شناسی اجتماعی یا توده ای به کار نمی آید.

در روابط یادشده با والدین، خواهران و برادران، معشوق، دوست، معلم و پزشک فرد همواره در معرض تأثیرپذیری از یک فرد یا تعداد بسیار کمی از افراد است که هر یک اهمیت فراوانی برای وی پیداکرده اند. حقیقت این است که مردم عادت کرده اند هنگام سخن گفتن از روان شناسی اجتماعی یا توده ای، این پیوندها را ازنظر بیندازند و تأثیرپذیری هم زمان فرد را از تعداد زیادی از افرادی که وی با آن ها به نوعی رابطه دارد (هرچند از بسیاری جهات دیگر آن ها برای او غریبه باشند)، موضوع تحقیق جداگانه ای تلقی کنند. به عبارت دیگر، روان شناسی توده ای با فرد یا به عنوان عضوی از نژاد، ملت، صنف، نهاد سروکار دارد یا به عنوان عنصری از جمعی از انسان ها که در زمان خاصی و برای هدف مشخصی در قالب توده سازمان یافته اند. وقتی که روان شناسی توده ای پیوندهای طبیعی را این گونه به کناری می نهد و هنگامی که شکافی این چنین بین چیزهایی ایجاد می کند که به طور طبیعی به هم پیوسته اند، به آسانی می توان پدیده هایی را که در این شرایط خاص بروز میابند نمودی از غریزه ی خاصی دانست که دیگر موول پذیر نیست.