کتاب دیباچه ی نوین شاهنامه

New Preface of Shahnameh
کد کتاب : 5745
شابک : 978-9645512352
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 118
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1990
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب دیباچه ی نوین شاهنامه اثر بهرام بیضایی

"دیباچه ی نوین شاهنامه" یک اثر متفاوت دیگر از یکی از نوابغ سینمایی ایران، "بهرام بیضایی" است که باز هم خواننده را با قلم شیوا و بی نظیر خود شگفت زده می کند. "دیباچه ی نوین شاهنامه"، تلفیقی است از گنجینه ی ادبی "بهرام بیضایی" و دانش سینمایی او که در قالب یک فیلمنامه ی خیره کننده، بار دیگر آشنایی و احاطه ی او را به ادبیات این سرزمین و مفاخر آن به تصویر می کشد. آنچه "بهرام بیضایی" در "دیباچه ی نوین شاهنامه" صورت داده، روایت حیات حکیم ابوالقاسم فردوسی، با زبانی کاملا سینمایی و فیلم گونه است. این فیلم نامه با به خاک سپردن حکیم فردوسی آغاز شده و سپس با شیوه ی بازگشت به گذشته، از نگاه مردم توس که بر سر مزار او جمع شده اند، ادامه می یابد.
"بیضایی" برای ساخت قصه ی خود، از اسباب و ابزار قصه های کهن بهره می گیرد و آن چنان دقیق و ظریف این کار را انجام می دهد که قصه ی اولیه و کلاسیک، در داستان جدیدی که او می خواهد بیان کند، حل می شود و کاملا رنگ جدیدی به خود می گیرد. به این ترتیب او قصه ای کهن را با دلالت های معنایی جدید بازنمایی می کند.
گفت و گوهایی که میان گذشته و حال در گردش اند، کاملا حساب شده بوده و ارجاعات "بیضایی" به شاهنامه، تسلط او را به این شاهکار کهن به رخ می کشد. "بهرام بیضایی" یکی از بهترین و فاخرترین گفت و گوهای درام را در میان آثار نمایشی ایران، در این اثر ارائه کرده و "دیباچه ی نوین شاهنامه" از بهترین متون نمایشی است که پیرامون زندگی حکیم ابوالقاسم فردوسی و اثر جاودان او به نگارش درآمده است.

کتاب دیباچه ی نوین شاهنامه

بهرام بیضایی
بهرام بیضایی (زاده ۵ دی‌ماه ۱۳۱۷ در تهران) کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه نویس و فیلمنامه نویس و پژوهشگر ایرانی است.‏‏بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه نویسی، در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده‌است.‏وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از مهم‌ترین آثار وی هستند.‏خانواده‌اش اهل کاشان...
قسمت هایی از کتاب دیباچه ی نوین شاهنامه (لذت متن)
رئیس: آیا کسی از شما فردوسی را می شناسید؟ هه! - کسی که بداند و نشان ندهد سر به تیغ باخته. لب تر کنید! بگوئید مردی به این نام کجاست؟ جمع گور را نشان می دهد. رئیس خشمگین دست به شمشیر می برد. رئیس: شوخی با رایت سلطان؟ برخی از جمع ترسان دست ها بر سر می نهند و ویله کنان گرد گور می نشینند. رئیس جا خورده و باور آورده، دهنه می گرداند و دور خود چرخی می زند و فریاد می کند. رئیس: اینجا! اینجا! (رو به سوگواران:) پس! کنار! پس! (رو به سواران:) این طرف! (رو به گور:) سرپیچی؟! (رو به سواران که می آیند) باز این کج اندیش با سلطان طبل مخالفت زد! بگیریدش؛ گور را در محاصره بگیرید- زود