کتاب آیدا در آینه

Aida in the Mirror
کد کتاب : 9418
شابک : 9789646736979
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 86
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1970
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

احمد شاملو از شاعران برجسته ادبیات معاصر ایران

معرفی کتاب آیدا در آینه اثر احمد شاملو

کتاب آیدا در آینه، مجموعه ای اشعار نوشته ی احمد شاملو است. شاملو در این مجموعه ی خواندنی، تا حد زیادی از داستان های اسطوره ای و متون کهن برای خلق اشعار خود بهره گرفته و این مفاهیم، هم در زبان و هم در موضوعات شعرهای این کتاب، نمودی ویژه دارند. این شاعر بزرگ ابتدا عناصر و شخصیت های مورد نظر خود را پدید می آورد و سپس در نقش یک راهنما برای آن ها در دنیای شعرش ظاهر می شود. این کتاب را می توان نشان دهنده ی رسیدن شاملو به نوعی از بلوغ در توانایی های ادبی اش در نظر گرفت چرا که او نشان می دهد که به سبک و زبانی مختص به خود دست یافته است. شاملو در کتاب آیدا در آینه، مانند سایر آثار برجسته ی خود، عشق را دستمایه ی آفرینش هنری و خلاق قرار داده است.

کتاب آیدا در آینه

احمد شاملو
احمد شاملو (۲۱ آذر ۱۳۰۴–۲ مرداد ۱۳۷۹) متخلص به الف. بامداد یا الف. صبح، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود. شاملو تحصیلات کلاسیک نامرتبی داشت؛ زیرا پدرش افسر ارتش بود و پیوسته از این شهر به آن شهر اعزام می شد و از همین روی، خانواده اش هرگز نتوانستند برای مدتی طولانی جایی ماندگار شوند. . شاملو علاوه بر شعر، فعالیت هایی مطبوعاتی، پژوهشی و ترجمه هایی شناخته شده دارد. مجموعهٔ کتاب کوچه او بزرگ ترین اثر پژوهشی...
قسمت هایی از کتاب آیدا در آینه (لذت متن)
این بی کرانه/ زندگی چندان عظیم بود/ که روح/ از شرم ناتوانی/ در اشک/ پنهان می شد

تن تو آهنگی ست/ و تن من کلمه ای که در آن می نشیند/ تا نغمه ای در وجود آید/ سرودی که تداوم را می تپد./ در نگاهت همه ی مهربانی هاست/ قاصدی که زندگی را خبر می دهد/ و در سکوتت همه ی صداها/ فریادی که بودن را تجربه می کند.

اینان مرگ را سرودی کرده اند/ اینان مرگ را/ چنان شکو ه مند و بلند آواز داده اند/ که بهار/ چنان چون آواری/ بر رگ دوزخ خزیده است.