کتاب فلسفه ی دروغگویی

A Philosophy of Lying
کد کتاب : 95783
مترجم :
شابک : 978-6227695601
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 157
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2022
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه ی دروغگویی اثر لارس اسوندسن

از دروغ گفتن به دوستان تا دروغ در سیاست، بررسی گسترده اشکال و اخلاقیات دروغ.
از فیلسوف محبوب لارس سوندسن، این کتاب تحقیقی جامع درباره دروغگویی در زندگی روزمره است. اسوندسن می پرسد دروغ دقیقا چیست و دروغ با پدیده های مرتبط، مانند "چرند" یا راستگویی چه تفاوتی دارد؟ اسوندسن همچنین به بررسی اخلاقیات دروغ گفتن می پردازد - چرا دروغ گفتن تقریبا همیشه از نظر اخلاقی اشتباه است و چرا دروغ گفتن به دوستان به خصوص بد است؟ این کتاب با نگاهی به دروغگویی در سیاست، از نظریه افلاطون در مورد "دروغ نجیب" تا دروغ بزرگ دونالد ترامپ، به پایان می رسد.
از آنجایی که عباراتی مانند «اخبار جعلی» و «حقایق جایگزین» در فیدهای ما نفوذ می‌کنند، نتیجه‌گیری سوندسن شاید تعجب‌آور باشد: این که، حتی اگر همه ما گاهی اوقات دروغ می‌گوییم، در اکثر موارد قابل اعتماد هستیم. اعتماد به دیگران انسان را آسیب پذیر می کند و همه ما هر از گاهی گول می خوریم. اما با در نظر گرفتن همه چیز، اسوندسن ادعا می کند، صداقت و آسیب پذیری به زندگی در حالت بی اعتمادی دائمی ارجحیت دارد.

کتاب فلسفه ی دروغگویی

لارس اسوندسن
لارس اسوندسن، زاده ی 16 سپتامبر 1970، فیلسوف و نویسنده ای نروژی است.اسوندسن، استاد دپارتمان فلسفه ی دانشگاه برگن در کشورش است. او چندین کتاب به رشته ی تحریر درآورده که همگی با بازخوردهای مثبتی رو به رو شده و به بیست و دو زبان ترجمه شده اند.
نکوداشت های کتاب فلسفه ی دروغگویی
vendsen writes for a popular audience, offering an engaging introduction to philosophical thought on the nature and ethics of lying
وندسن برای طیف وسیعی از مخاطبان می نویسد و مقدمه ای جذاب برای تفکر فلسفی در مورد ماهیت و اخلاق دروغ گویی ارائه می کند.
Times Literary Supplement Times Literary Supplement

What are we to do if we confront lying honestly? . . . Svendsen gives us ready access to the thought of the best and brightest in the philosophical tradition, and he does so with wit, charm, and clarity.
اگر صادقانه با دروغ پردازی مقابله کنیم، چه کنیم؟ . . . سوندسن به ما امکان دسترسی آسان به اندیشه بهترین و درخشان ترین سنت فلسفی را می دهد و این کار را با شوخ طبعی، جذابیت و وضوح انجام می دهد.
Jeffrey Kosky

قسمت هایی از کتاب فلسفه ی دروغگویی (لذت متن)
درک روزمره از حقیقت برای هدف ما کافی است حقایقی بدیهی مانند لندن پایتخت انگلیس است ۴۰ جولای روز استقلال ایالات متحده است، طلا از آب سنگین تر است خورشید بزرگ تر از ماه است و ۲۴+۲ هیچ فرد عاقلی در درستی این گزاره ها شک نخواهد کرد میتوان گفت که گزارههایی از این دست حقایق پارادایمی هستند. همچنین مایل ایم فکر کنیم که حقایق مشابهی وجود دارد که ما آنها را پیدا نکرده ایم و شاید هرگز پیدا نکنیم به عنوان مثال ما نمیدانیم چه کسی نخست وزیر سوئد اولاف پالمه را به گوچه مقامات سوئدی گفته اند که به اعتقاد آنها چه کسی مسئول قتل او بوده حقیقتی در این مورد وجود دارد که می توانستیم آن را کشف کنیم؛ بنابراین ادعای فلانی اولاف بالمه را به قتل رساند درست بود. این که بگوییم حقایقی اخلاقی یا زیبایی شناختی از این دست وجود دارند بحث برانگیزتر است، اما در این جا موضوع بیشتر از این دنبال نخواهد شد.