کتاب داستان همیشگی

The Same Old Story
کد کتاب : 137783
مترجم :
شابک : 978-9643636524
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 524
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1847
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 21 شهریور

معرفی کتاب داستان همیشگی اثر ایوان گنچاروف

کتاب «داستان همیشگی» یکی از مهم‌ترین رمان‌های نوشته شده در کشور روسیه است که به قلم «ایوان گنچاروف» نگارش یافته است. در این اثر برهه‌ای خاص از تاریخ کشور روسیه مورد بررسی قرار گرفته است که به مدد بهره‌گیری درست نویسنده از سبک رئالیسم می‌توان آیینه‌ای تمام‌نما از آن زمانه را مشاهده کرد.
معروف‌ترین اثر گنچاروف نه‌تنها در ایران که در تمام جهان رمان آبلوموف است. اثری که به واسطه‌ی پرداخت بسیار دقیق شخصیتش توانست حتی از نام نویسنده‌اش هم پیشی بگیرید و به‌عنوان واژه‌ای خاص برای اشاره به افرادی که صفات آبلوموفی دارند مورداستفاده قرار گیرد. گنچاروف اما خود در مصاحبه‌ای عنوان کرده است که بهتر است پیش از مواجهه با آبلوموف، رمان «داستان همیشگی» خوانده شود تا مخاطب با جهان خلق‌شده‌ی نویسنده آشنا شود. براین‌اساس «داستان همیشگی» را می‌توان باب ورود به جهان ادبی ایوان گنچاروف در نظر گرفت.
در این اثر، کلان‌روایتی از یک سفر ارائه می‌شود. سفری که قهرمان داستان یعنی الکساندر آدویف آغاز می‌کند و منجر به تغییرات بزرگی در او می‌شود. الکساندر تنها پسر زنی بیوه است که در روستایی زندگی می‌کند. طبع شاعرانه و خلوص درونی او همراه با توجهات بسیار زیاد مادر باعث شده که الکساندر به‌عنوان فردی محترم و قابل‌اعتماد در بین روستاییان شناخته شود. در ادامه الکساندر تصمیم می‌گیرد از روستای خود به کلان‌شهر سن‌پترزبورگ نقل‌مکان کند؛ جایی که عموی ثروتمند و متمولش اسم و رسمی دارد و چندان تمایلی به پذیرایی از برادرزاده خود ندارد. این سفر که در ظاهر سفری جغرافیایی است؛ اما در ابعاد دیگر اشاره به سفر درونی الکساندر از آداب‌ورسوم محلی به مدرنیته و شهرنشینی دارد. جاذبه‌ی مدرنیسم حتی الکساندر را هم به خود جلب کرده و در ادامه قرار است طوفانی در درونش به راه بیندازد.
ایوان گنچاروف در این اثر به‌خوبی توانسته مواجهه‌ی روسیه‌ی سنتی را با پدیده‌ی مدرنیسم ترسیم کند و ابعاد آن را در دید مخاطب گسترش دهد. دو رمان دیگر گنچاروف نیز هریک به برهه‌ای مهم از تاریخ روسیه اشاره کرده است و از این منتظر جزو مهم‌ترین آثار داستانی این کشور به‌حساب می‌آیند.
ایوان گنچاروف نویسنده‌ی بسیار سخت‌گیر بود و آثار خود را با وسواسی عجیب منتشر می‌کرد. تنها سه رمان و یک سفرنامه و چند داستان کوتاه حاصل چندین دهه فعالیت‌های ادبی مستمر او است که به‌خوبی وسواس او در نوشتن را نشان می‌دهد. بخش پایانی کتاب «داستان همیشگی» مقاله ای از نویسنده است که بی‌پرده با مخاطبان سخن گفته است. در این مقاله راه‌ورسم نوشتن را برای خوانندگان توضیح می‌دهد و علت طولانی‌شدن پروسه‌ی نوشتن را برای مخاطبان توضیح داده است. این رمان برای علاقه‌مندان به ادبیات روسیه و همچنین هنرجویان نویسندگی قابل‌تأمل خواهد بود

کتاب داستان همیشگی

ایوان گنچاروف
ایوان الکساندروویچ گنچاروف ۱۸ ژوئن ۱۸۱۲ در سیبری به دنیا آمد. والدینش از طبقه تجار بودند و کودکی نویسنده در خانه سنگی بزرگ گنچاروف‌ها واقع در مرکز شهر با ساختمان‌های بی‌شمار سپری شد. گنچاروف به یاد دوران کودکی و خانه پدریش، اتوبیوگرافی «در میهن» را نوشت. او هفت سال داشت که پدرش را از دست داد و پدرخوانده‌اش نیکلای نیکلایویچ ترگوبف نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت درونی و سرنوشت وی ایفا کرد. تحصیلات ابتدایی را در منزل تحت نظارت ترگوبف و سپس در پانسیون خصوصی گذراند...