کتاب هشتمین روز زمین

The Eighth Day of the Earth
کد کتاب : 14943
شابک : 978-9644487866
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 169
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب هشتمین روز زمین اثر شهریار مندنی پور

"هشتمین روز زمین" اثری است از "شهریار مندنی پور"، یکی از رمان نویسان برجسته ی معاصر که در زمینه ی ادبیات مدرن آثار قابل توجهی خلق کرده و چندین بار برنده ی جوایز معتبری نیز شده است. وی از جمله نویسندگان پیشگام در عرصه ی نویسندگی بعد از انقلاب است که به کاوش در فرم های مدرن داستان نویسی پرداخت و نتیجه ی این کاوش، ایجاد آثاری است که ذهنیت مخاطب را به چالش می کشند. تکنیک هایی نظیر جریان سیال ذهن و فلش بک یا رجوع به گذشته و همچنین جابجایی راوی ها، از جمله ابزارهایی است که "شهریار مندنی پور" در روایت داستان های خود از آن بهره برده و این تکنیک های صعب و پیچیده، کیفیت متمایزی به آثار او بخشیده است.
"هشتمین روز زمین" مجموعه ای است از چهار داستان که به جز قصه ای با همین نام، شامل داستان های "سنگ"، "سارای پنجشنبه" و "هنگام" می باشد. شیوه ی روایت در داستان "سنگ"، از ساختار نسبتا کلاسیکی برخوردار است اما داستان های "هشتمین روز زمین" و "سارای پنجشنبه"، با بهره گیری از عنصر راوی نامطمئن، که یک مولفه ی مهم در داستان نویسی مدرن به حساب می آید، به رشته ی تحریر درآمده اند. این مولفه سبب می شود که خواننده با عدم قطعیت داستان را دنبال کرده و تا آخرین لحظه به راوی اطمینان نکند و حدس زدن ادامه ی داستان و اصولا پی بردن به واقعیت ماجرا برای خواننده امکان پذیر نیست چون نمی تواند مطمئن شود که آیا راوی از سلامتی روانی و عقلی و اصولا شرایط روحی پایداری برخوردار بوده یا نه. به این ترتیب مجموعه ی "هشتمین روز زمین"، اثری است که نویسنده واضحا توانایی خود را در ایجاد داستانی با فرم متفاوت به رخ کشیده و استفاده ی تحسین برانگیزی از واژه ها و امکانات زبانی داشته است.

کتاب هشتمین روز زمین

شهریار مندنی پور
شهیار مندنی‌پور در ۲۶ بهمن ۱۳۳۵ در شیراز به دنیا آمد. نخستین مجموعه داستان او به نام سایه‌های غار در سال ۱۳۶۸ منتشر شد. او مدت‌ها سردبیر هفته‌نامهٔ توقیف‌شدهٔ عصر پنجشنبه بود و هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد. او از مهم‌ترین نویسندگان نسل سوم داستان‌نویسی ایرانی محسوب می‌شود که داستان‌هایش به لحاظ فرم و زبان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. وی در دانشگاه‌های هاروارد و بوستون کالج و تافتس تدریس کرده‌است.
دسته بندی های کتاب هشتمین روز زمین
قسمت هایی از کتاب هشتمین روز زمین (لذت متن)
من خسته ام، از وقتی که برگشته ایم، همینطور خسته مانده ام، سردم است با هزارلا روانداز گرم نمی شوم، فقط اگر می شد که بخوابم، از این خوابهای شبانه ای که تا صبح فاصله ای ندارند، و همه دارند.. نه« ها» چه می دانم، چطور است که بعضی حیوانات یک فصل می خوابند، گوشه ی امنی پیدا می کنند و آنجا وقتی بیرون باد هست و خشکی و سرما؛ تا روبراه شدن اوضاع، تا بعد که بشود دوباره در وفور و خواب خوب و آفتاب زندگی کرد، می خوابند و همه ی این مدت از ذخیره ی چربیشان استفاده می کنند، من اگر می شد با این خستگی رطوبتی که به استخوانهایم رسیده، این روزها را سر کنم، شاید بعدا برایم فرجی بشود.

درست یکسال می شد که پاهای من در پشت ذهاب افتاده اند: زیر باران، در معرض باد، رویش علفهای کوتاه عمر بهاری و آفتاب گرم تابستانش و خوراکی برای سگهای وحشی که مین ها را بو می کشند و هیچوقت از روی آن ها رد نمی شوند، حالا استخوان هایی آن جا سفید و پاک شده از گوشت نیمه تمام، یا اگر کسی آن را دفن کرده باشد، تنها بدون بقیه ی من...