کتاب خواب

Dream
کد کتاب : 16379
مترجم :
شابک : 978-9644485091
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 191
سال انتشار شمسی : 1391
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب خواب اثر نجیب محفوظ

مجموعه ی "خواب" به قلم "نجیب محفوظ"، اثری است که ده داستان کوتاه از این نویسنده ی سرشناس مصری را در بردارد. این نویسنده که ابعاد شهرت او جهانی است و برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات در سال 1988 نیز شده است، با مضمون ناتوانی و عجز، تاثیرات شکست جنگ 1967 و عواقبی که پس از آن متوجه اجتماع عرب شد را مورد بررسی قرار می دهد. به عبارتی دیگر می توان گفت که داستان های مجموعه ی "خواب" نوشته ی "نجیب محفوظ"، آثار استثمار و مستعمره بودن را بر وضعیت زندگی مردم در کشورهای جهان سوم، به تصویر می کشند.
مجموعه ی "خواب" که ده اثر داستانی از "نجیب محفوظ" را شامل شده، در واقع پایان نامه ی "اوْلین فرید جورج یارد" برای کسب درجه ی مدنظرش از دانشگاه بوده که تحت عنوان کنونی کتاب، به چاپ رسیده و منتشر شده است. این داستان ها که عبارت اند از "میکده ی گربه ی سیاه"، "واژه ی نامفهوم"، "آواز مست"، "سمساری"، "مردی که حافظه اش را دو بار از دست داد"، "زیر سرپناه"، "تاریکی"، "چهره ی دیگر"، "اتاق شماره ی دوازده" و بالاخره داستان "خواب" که عنوان از روی آن انتخاب شده، توسط "محمدرضا مرعشی پور" به فارسی بازگردانده شده و انتشارات نیلوفر آن را در نزدیک به دویست صفحه به چاپ رسانده است.
داستان "خواب" که این مجموعه بر اساس آن نام گذاری شده، به داستان معلم عربی جوانی می پردازد که شب ها تا سحر، در خانه اش مشغول بحث پیرامون مرگ و برگزاری جلسات احضار روح است. این کار، ناراحتی همسایه ها و صاحبخانه ی او را به همراه دارد اما اتفاقات اصلی داستان زمانی رخ می دهد که حین به خواب رفتن او روی میز یک کافه، زن جوانی به قتل رسیده و پلیس او را به عنوان ناظر به کلانتری می برد.

کتاب خواب

نجیب محفوظ
نجیب محفوظ، زاده ی 11 دسامبر 1911 و درگذشته ی 30 آگوست 2006، نویسنده و نمایشنامه نویس مصری و برنده ی جایزه نوبل ادبیات در سال 1988 بود. محفوظ در یکی از محلات قاهره به نام جمیلیه به دنیا آمد. او که فرزند یک کارمند دولتی بود، از سال 1934 تا زمان بازنشستگی اش در سال 1971 در قسمت فرهنگی خدمات کشوری مصر کار کرد. محفوظ ابتدا در وزارت موقوفات به کار پرداخت و سپس رئیس بنیاد حمایت از سینما و در دوران پایان کارمندی، مشاور وزیر فرهنگ شد. او در طول دوران حرفه ای خود، 30 کتاب داستانی نوشت.محفوظ در آثار خو...