کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان

The Eyes of the Interred
کد کتاب : 16495
مترجم :
شابک : 978-9642091645
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 768
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1960
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان اثر میگل انخل استوریاس

چشم انتظار در خاک رفتگان در واقع جلد سوم از سه گانه "موز" آستوریاس است. موضوع این سه گانه نفوذ شرکت های بزرگ چند ملیتی به آمریکای لاتین است چشم انتظار در خاک رفتگان حماسه ای است از سلب مالکیت و شکست جهان سوم توسط سرمایه داری آمریکا. داستان مبارزه ی مردم و کارگران گواتلاما با شرکت موز. شرکتی آمریکایی که کار نکردن برایش امکان ندارد. اگر رمانی که این سه گانه را افتتاح کرد روایت درگیری کارگران کوچک به رهبری یک آمریکایی علیه شرکت بزرگ بین المللی بود و جلد دوم دخالت های اقتصاد خارجی در منابع کشور را تقبیح و محکوم می کرد چشم انتظار به خاک رفتگان بازگو کننده ی پایان مبارزات و تشکیل اعتصابی عمومی است که به کارگران شرکت موز اجازه می دهد تا شرایط خود را به شرکت تحمیل کنند. کاری که که امنیت برقراری یک دیکتاتوری طولانی را تهدید می کند. خشونت در این رمان که پایانی برای سه گانه است به حداکثر خودش می رسد به آن ابعادی حماسی می بخشد. قهرمانان این داستان مردمی هستند در مبارزه با ظلم. افسانه بومی قدیمی ای وجود دارد که مطابق آن ،کسانی که دفن شده اند با چشمان باز در گور منتظر اجرای عدالت می مانند و تا زمانی که عدالت برقرار نشود چشمان آنها بسته نمی شود.، این افسانه با با وقایع داستان و پلات درهم تنیده شده است و پیشینه اسطوره ای و عناصر شاعرانه به روایت می افزاید. چشم انتظار در خاک رفتگان، این رمان سیاسی ، نثر استادانه ی آن، که در آن طراوت گفتار مردمی با درخشش وراثت از سنت مدرنیستی و نوآوری های فنی آوانگارد همراه است ، نشان می دهد که این نویسنده ی برنده ی جایزه نوبل 1967 نویسنده ای بود بسیار متعهد به واقعیت اجتماعی - سیاسی کشور شما با بالاترین خواسته های هنری.

کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان

میگل انخل استوریاس
میگل آنخل آستوریاس، زاده ی 19 اکتبر 1899، شاعر و نویسنده ی گواتمالائی است. وی به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان آمریکای جنوبی شناخته می شود.میگل آنخل آستوریاس در ۱۸۹۹ در گواتمالاسیتی در خانواده ای بازرگان زاده شد. تحصیلات دانشگاه را در رشته ی حقوق انجام داد و به دریافت درجه ی دکترا نائل آمد. در ۱۹۲۴ به لندن و سپس به پاریس سفر کرد و در دانشگاه سوربون در رشته ی نژادشناسی به تحصیل ادامه داد و در ادیان قدیم آمریکای مرکزی تخصص یافت.شیوه ی نگارش آستوریاس خاص خود اوست و می توان آن را «رئالیسم جادوی...
قسمت هایی از کتاب چشم انتظار در خاک رفتگان (لذت متن)
خوامبو، همه ی مرده های ساحل با چشمای باز رفته ن زیر خاک، همه شون خوامبو… تا وقتی ظلم به دنیا حکومت می کنه، چشمای مرده های زیر خاک بسته نمی شه. واسه همینه که تا باید به اعتصاب بزرگ کمک کنی تا عدالت جای ظلم رو بگیره و مرده ها بالاخره بتونن چشماشون رو ببندن و راحت بخوابن.

با سری فروافتاده و چانه ای فشرده بر سینه و گردنی آماده برای فرودآمدن تیغ. راستی که تیغ جلاد بهتر از این انتظار است، انتظار درشکه ای است که هیچ معلوم نیست می آید یا نه. چشم دوختن به افق بی فایده است. هر قدر هم که روی نوک پنجه بایستی و خودت را بالا بکشی بی فایده است. به جایی نمی رسی. تازه چطور می خواهی خودت را از این بالاتر بکشی؟ با این پاشنه های یک وجبی، همیشه ی خدا روی نوک پنجه هایت ایستاده ای! هر قدر هم که گردن بکشی و دستت را سایبان چشم هایت کنی فایده ای ندارد. از درشکه خبری نیست.

از ته دل آه کشید. آشکارا می دید که نمی تواند از آن اقازاده های پولدار که گند ثروتشان همه جا را برداشته بود انتقام بگیرد. در دل گفت: آه، ای اعتصاب کجایی؟ خدایا، این اعتصاب رو زودتر بفرست. من با اعتصاب مخالف بودم، اما حالا موافقم. از حالا به بعد، موافق اعتصابم. اعتصاب یعنی کار بیچاره ها که زیر دست پولدارا از گه هم بی حرمت تر شده ن. بذار ثروت اونا و دار و ندار ما و هرچی که هست نیست و نابود بشه.