کتاب کاغذین جامه

Kaghazin Jameh
آیین نگارش لایحه ی قضایی
کد کتاب : 27120
شابک : 978-9649940977
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 128
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب کاغذین جامه اثر حسن جعفری تبار

"کاغذین جامه" کتابی است نوشته ی "حسن جعفری تبار" که در آن "آیین نگارش لایحه ی قضایی" را تشریح نموده است. وی نکات اصولی و کاربردی را در این زمینه ارائه می کند که می تواند مخاطب را با طرز صحیح نگارش لایحه ی قضایی آشنا کند.
از مهم ترین اصول نگارش صحیح و زیبا، رعایت کردن عناصری همچون مختصر و مفید بودن، موازنه، یکپارچگی متن، روان بودن و بلاغت می باشد. سپس بحث فراهم کردن مقدمات لایحه مطرح است. در این راستا نیاز است که پرونده به خوبی شناخته شده و بعد ساده سازی شود. در تنظیم لایحه، یکی از موارد قابل توجه، نحوه خطاب و عنوان لایحه است که در آن باید خطاب به جای شخص، به مقام صورت بگیرد و احترامات لازمه به جا آورده شود. در نگارش لایه، از لایحه ی اولیه تا آخرین لایحه، چند مرحله وجود دارد که "حسن جعفری تبار" در "کاغذین جامه" به خوبی آن ها را توضیح داده است. وی همچنین در فصلی به تقسیم و تفکیک مطالب لایحه نیز پرداخته و در ادامه، فنون مختلف در نقد ادعاهای طرف را تشریح می کند.
از دیگر مواردی که در کتاب "کاغذین جامه" یا "آیین نگارش لایحه ی قضایی" از "حسن جعفری تبار" به آن پرداخته شده می توان به توجیه ادعا برای قاضی، پایان لایحه و امضای آن، جذبه ی بصری لایحه با توجه به مواردی نظیر قلم و کاغذ و علایم نگارشی اشاره کرد. در پایان یک فصل به تشریح نمونه ای از یک لایحه ی قضایی اختصاص داده شده که طی آن نکات مهمی به وسیله ی نویسنده توضیح داده شده است.

کتاب کاغذین جامه

حسن جعفری تبار
دکتر حسن جعفری تبار یکی از برجسته ترین اساتید دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است که علاوه بر این تخصص در حقوق، در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی نیز دستی بر آتش دارد. او متولد سال 1346 می باشد و دارای مدرک دکتری در رشته ی حقوق خصوصی از دانشگاه تهران است.
قسمت هایی از کتاب کاغذین جامه (لذت متن)
وقتی ارسطو درباره فن بیان ( خطابه = ریطوریقا) سخن میگفت بی گمان یکی از منظورهای مهمش مهارت سخنرانی وکلا در حضور قضات بود . در نظر او سخنرانی نزد دادرس از نامه نویسی ای به او پراهمیت تر است ، و وکلا باید بیاموزند که حضورا و شفاها از موکل خود دفاع کنند . به تدریج دفاع وکلا از شکل شفاهی به شکل کتبی تغییر شکل داد ، همان طور که نزد ژاک دریدا متافیزیک حضور ( = سخن در حضور مخاطب باید به متافیزیک غیاب ( = نوشتن برای مخاطبی که غایب است ) مبدل می شد . زمانی بود که محاکمه اشخاص بدون حضور آنها بی معنی بود و حتی اگر اشخاص برای دیوان مظالم عریضه می نوشتند آن را فقط به آنجا نمی فرستادند ، بلکه طومار کاغذی این عریضه را مثل لباس به تن می کردند و خودشان هم در محضر قاضی حاضر می شدند . گویی دادخواه تمام وجود خود را در عریضه دادخواهی خود می گذاشت ، و آن را به دادگاه تقدیم میکرد چنان که حافظ میگوید : کاغذین جامه به خوناب بشویم که فلک/ رهنمونیم به پای علم داد نکرد.