کتاب هزار افسان کجاست؟

Hezar Afsan Kojast?
(پژوهش)
کد کتاب : 35696
شابک : 978-9641940593
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 520
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب هزار افسان کجاست؟ اثر بهرام بیضایی

"هزار افسان کجاست؟" نام اثری است پژوهشی به قلم "بهرام بیضایی" که در ادامه ی کتاب "ریشه یابی درخت کهن"، به تفصیل داستان مهم و بنیادین "هزار و یک شب" را مورد ریشه یابی قرار می دهد. در کنار تلاش "بهرام بیضایی" برای اثبات ریشه های ایرانی "هزار و یک شب"، می توان گفت که "هزار افسان کجاست؟"، با محوریت قرار دادن شهرزاد قصه گو و خواهر او به نگارش درآمده است و به صورت موازی نقش برجسته ی ضحاک نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. "بهرام بیضایی" همچون همیشه در این اثر هم برای ارائه ی مضمون مد نظرش، گستره ی باورنکردنی از آثار و متون تاریخی و کهن را در کنار هم پژوهیده و سپس نتیجه را با دقتی مثال زدنی به هم پیوند داده است. این پیوند شگفت انگیز، در مقایسه ی مضمونی "شاهنامه" و "هزار و یک شب" خواننده را حیرت زده می کند و نویسنده بسیار با حوصله، رد نشانه های مختلف را از گذشته دنبال کرده و بیرون می کشد.
نویسنده با پاسخ به این سوال که "هزار افسان کجاست؟" و آیا این داستان خیالی است، به سراغ شخصیت های اصلی کتاب "هزار و یک شب"، یعنی شهرزاد و دین آزاد رفته و مشخص می کند که آن ها از کجا می آیند. سپس در گذر زمان، مطالبی را بیان می کند و به سرانجام اسطوره می رسد. در قسمتی از کتاب "هزار افسان کجاست؟" به قلم "بهرام بیضایی"، چند پی آورد قرار گرفته که "زن بلاگردان"، "اژدهاکشی گرشسب" و "اژدهای شورشی" نام دارند و سپس سه پیوست "ترانه ی دو خاتون"، "جن و پری" و "سرود نیایش سخن" آمده که بسیار جذاب و خواندنی می باشند.

کتاب هزار افسان کجاست؟

بهرام بیضایی
بهرام بیضایی (زاده ۵ دی‌ماه ۱۳۱۷ در تهران) کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه نویس و فیلمنامه نویس و پژوهشگر ایرانی است.‏‏بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه نویسی، در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده‌است.‏وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از مهم‌ترین آثار وی هستند.‏خانواده‌اش اهل کاشان...
دسته بندی های کتاب هزار افسان کجاست؟
قسمت هایی از کتاب هزار افسان کجاست؟ (لذت متن)
در تاریخ داستان شده پیشدادیان و کیانیان، پیش از آنکه نامی از ماد ها و پارس ها در تاریخ ایران آمده باشد، ایرانیان از یکسو در هراس از یورش های پیاپی شاهان میاندرود (بین النهرین) بوده اند، و از سویی در هراس از یورش های بیابان نوردان آسیای میانه، و همین باعث شده است تا ایرانیان اسطورههای پدران هند و اروپایی خود را با پیامدهای ناشی از این نبردهای خانمان برانداز درهم آمیزند.