کتاب گفتارهایی درباره رسالت دانشمند

Conférences sur la destination du savant
کد کتاب : 48610
مترجم :
شابک : 978-6008209041
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 139
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 1794
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب گفتارهایی درباره رسالت دانشمند اثر یوهان گوتلیب فیشته

هدف نهایی هر فرد انسانی و همچنین تمامی جامعه، و در نتیجه هدف نهایی همۀ کارهایی که دانشمند برای جامعه انجام می دهد شرافت اخلاقی بخشیدن به همۀ انسان هاست. وظیفۀ دانشمند آن است که در همۀ اعمال خود در جامعه این هدف غایی را پیوسته مدّنظر داشته باشد. ولی هیچ کس نمی تواند در شرافت اخلاقی بخشیدن موفّق باشد، اگر خود انسان شریفی نباشد.
این کتاب مجموعه ای از پنج گفتار یا خطابه یا درس فیشته در دانشگاه یناست که فیشته خود آن ها را در سال ۱۷۹۴ منتشر کرد. معمولا فهم آثار فلسفی فیشته بسیار دشوار است، ولی این مجموعه از آثار عامّه فهم اوست، زیرا مخاطبان او در آن ها، نه فیلسوفان، بلکه عامّۀ درس خوانده اند.

کتاب گفتارهایی درباره رسالت دانشمند

یوهان گوتلیب فیشته
یوهان گوتلیب فیشته (Johann Gottlieb Fichte) (زاده ۱۹ می ۱۷۶۲ - درگذشته ۲۷ ژانویه ۱۸۱۴)، فیلسوف و از پایه‌گذاران ایدئالیسم آلمانی است.فیشته در سال ۱۷۶۲ در زاکسن به دنیا آمد. وی پسر بافندهٔ فقیری بود و در کودکی غازچرانی می‌کرد در اثر ابراز هوش فوق‌العاده مورد توجه یک مرد ثروتمند قرار گرفت و به وسیله او در مدرسه به تحصیل پرداخت در الهیات لیسانس گرفت؛ ولی به علت بی‌میلی به شغل کشیشی، معلم سرخانه گردید.مطالعه در آثار کانت باعث شد که وی شدیداً تحت تأثیر و نفوذ فلسفه کانت قرار بگ...