کتاب انسان،جنایت و احتمال

Man, crime and probability
کد کتاب : 5220
شابک : 9789648175189
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 106
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1971
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب انسان،جنایت و احتمال اثر نادر ابراهیمی

"انسان،جنایت و احتمال" داستانی است بلند به قلم "نادر ابراهیمی" که برخی از مهم ترین مفاهیمی را که بشر همواره با آن دست و پنجه نرم کرده، به چالش می کشد؛ مفاهیمی همچون عدم قطعیت و احتمال، تاثیر قضاوت و پیش داوری در شکل گیری تصویرهای ذهنی انسان و همچنین نقشی که این تصویرسازی ها در تصمیم گیری، استدلال و برخورد با دیگر انسان ها دارند. "نادر ابراهیمی" کتاب "انسان،جنایت و احتمال" را همچون اثری سینمایی پیش می برد که در آن زوایای دید و بازگشت به عقب، از عناصر اصلی فضاسازی به حساب می آید.
داستان "انسان،جنایت و احتمال"، در روستای لاجورد از خراسان اتفاق می افتد؛ تیتر کوتاهی در صفحه ی حوادث، خبر از قتل زنی به اسم فاطمه به دست همسرش می دهد. زوج مذکور، سال هاست که درگیر اختلاف با یکدیگر هستند و تلاش هایشان برای جدا شدن از هم، به شکست منجر شده؛ اما با وقوع زلزله ای در خراسان، همه چیز تغییر می کند.
سید بابا خان، متهم شده که همسر خود را هنگام وقوع زلزله، به قتل رسانده و پس از پنهان کردن جسد او زیر دیوار، به شهر فرار کرده است. مسائل زیادی وجود دارد که این پرونده را پیچیده نموده است؛ آن ها هرگز نتوانستند بچه دار شوند و سید بابا اظهار داشته که همسرش با یک مرد دیگر در ارتباط است. از سوی دیگر احتمال می رود که خود او نیز عاشق زنی در ده بالا باشد. وکیل تازه کاری، به عنوان مدافع سیدبابا انتخاب شده و باید در برابر دادستانی حرفه ای و کارکشته، از وی دفاع کند. روند محاکمه ی سیدبابا و اتفاقاتی که در این میان می افتد، یکی از هیجان انگیزترین نمونه های داستانی معاصر به شما می رود.

کتاب انسان،جنایت و احتمال

نادر ابراهیمی
نادر ابراهیمی (زاده ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران – درگذشته در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۸۷، تهران)، داستان‌نویس معاصر ایرانی بود. او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه در زمینه‌های فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه، و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرده‌ است. ابراهیمی، همراهِ بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان، از اندک‌شمار سخنوران ایرانی به‌شمار می‌رود که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده بوده‌اند. نادر ابراهیمی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش یعن...
قسمت هایی از کتاب انسان،جنایت و احتمال (لذت متن)
چرا جرئت می کنی بگویی: از چشمانش معلوم است که آدم خوبی نیست، از حرف زدنش پیداست که آدم بی پدر و مادری ست،از راه رفتنش پیداست که لات بی سر و پاست؟ چرا کالبد انسانی، جسم می تواند دستاویزی برای قضاوت باشد؟ و چرا، حتی نام می تواند در تو آن حسی را ایجاد کند که احتمال نادرست بودنش وجود دارد؟