کتاب کمدی عشق

Love's Comedy
  • 55,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: لگا لگا
    نویسنده:
کد کتاب : 56175
مترجم :
شابک : 978-6008987949
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 122
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1862
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کمدی عشق اثر هنریک ایبسن

عشق و دلدادگی و اخلاق اجتماعی که تحت تأثیر نیازهای مادی قرار گیرد یا تراژدی و غم­‌نامه می‌­آفریند.یا کمدی‌­های عریان‌­کنندۀ ضعف­‌های آدمی یا چنان این هر دو را به­‌هم می­‌آمیزد.که جایی برای اشک و لبخند باقی نخواهد ماند. هنریک ایبسن در نمایش‌­نامۀ «کمدی عشق» یا وسوسۀ عاشقی به این تضاد پرداخته است. در این اثر، ازوان هیلید شخصیتی هم­چون ژاندارک، عروس مقاومت و زیایی اساطیر نروژی،.هرچند عاشق بی­‌قرار فالک شاعر است، اما به زندگی با اشتی­فر، تاجر بری از شعر، گردن می‌­نهد.

هشدار ایبسن در این کمدی به مدرنیزاسیونی اشاره دارد.که اغراق‌­گونه، اخلاق و اسطوره و فرهنگ را به عقب­‌نشینی و چشم­‌پوشی از هم‌­زیستی سالم وادار می­‌کند. ایبسن با نگارش این اثر، تبعیدی خودخواسته را می­‌آغازد. بحث این کمدی از محدوده­ جغرافیایی زادگاه ایبسن به گستره­ای جهانی انکشاف می­‌یابد.و این فرشیده بار دیگر زنگ خطری را به­‌صدا می­‌اندازد که برای فهم آن از پس سال‌­ها هم­چنان گوش شنوایی نیست.و جهان با سرمستی غریبی همراه نامه­‌های عاشقانه و زمزمه‌­های دلدادگی به­‌سوی تنهایی­‌های تاریک گام می­‌زند.

هنریک ایبسن (زادهٔ ۱۸۲۸- درگذشتهٔ ۱۹۰۶) نمایش‌نامه‌نویس و شاعر نروژی به‌عنوان «پدر نمایشنامه‌نویسی مدرن» شناخته می‌شود. این درحالی‌ست که اهمیت او در ادبیات و تاریخ، بیش از تأثیرات تکنیک‌های تحول‌برانگیز او در هنر نمایش به چشم می آید. یکی از زیباترین و بحث‌انگیزترین آثار هنریک ایبسن که در قالب کمدی عمیق‌ترین بحران‌های اخلاقی جامعۀ انسانی را مطرح می‌کند، نمایشنامۀ «کمدی عشق» است. ایبسن در این پرداخت دراماتیک به مساله‌ای اشاره می‌کند که «شعر، عشق، اخلاق، احساس و آرمان‌های والای انسانی» را تباه می‌کند و «اسطوره و تاریخ شهامت‌ها» را نیز به لجن می‌کشد. این اثر که پیش از این به زبان فارسی برگردانده نشده است، با ترجمۀ «سیروس شاملو» در نشر لگا منتشر شده است.

کتاب کمدی عشق

هنریک ایبسن
هنریک یوهان ایبسن، زاده ی 20 مارس 1828 در شین و درگذشته ی 23 می 1906، شاعر، نمایشنامه نویس و درام نویس نروژی بود.ایبسن در نوجوانی پس از ورشکستگی پدرش برای نخستین بار، طعم فقر و تنگدستی را چشید و از این دوران به بعد، آن قدر به او سخت گذشت که تا آخر عمر، همواره از فقر و درماندگی همچون کابوسی دردناک می ترسید.بعد از تولد او، اوضاع خانواده تغییر کرد. مادرش برای تسکین پیدا کردن روحش، به مذهب روی آورد و پدرش هم دچار افسردگی شد. با وقوع انقلاب 1848 در شمال اروپا، ایبسن به سرودن اشعار آزادی خواهانه پر...