کتاب سنکا

Trojan Women
(زنان تروا و توئستس)
کد کتاب : 17295
مترجم :
شابک : 978-9641852209
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 54
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب سنکا اثر لوکیوس آنایوس سنکا

نام "لوکیوس آنائیوس سنکا" (۴ قبل از میلاد ۶۵ بعد از میلاد) در مقام خطیب و فیلسوف رواقی چنان که بایست شناخته شده است. اما "سنکا" از بزرگ ترین نمایشنامه نویسان رم باستان نیز بوده است و آثار او هم به سبب کیفیت و هم به سبب جایگاهی که در تاریخ تراژدی غرب دارد، شایان توجه بیش تر است. "سنکا" نوشته های خود را بر اساس واقعه ی سقوط تروآ به نگارش در می آورد. قرار بود که زنان تروا به عنوان غنایم پیروزی یونانیان در نظر گرفته شوند. با شروع نمایش ، همسران و پسرانشان از بین می روند ، شهرشان ویران شده است و آنها منتظرند تا در اختیار اربابان جدید خود قرار بگیرند. اما پیش از آن که جنگجویان یونان با غنایم خود به خانه بروند ، وحشت بیشتری در حال شکل گیری است. پیروروس ، فرزند آشیل که قربانی شاهزاده خانم تروا شد، پلیکسنا را به عنوان خون بهای مرگ پدرش درخواست می کند. و پیغمبر کالچاس حکم می کند که پسر کوچک هکوبا ، همسر شاهزاده تروا و قهرمان هکتور ، باید ذبح شود.
در این شرایط بیرحمانه ، افکار ، اقدامات و واکنش های هر دو طرف ، یعنی مردان یونانی و زنان تروا ، این درام را به نمایش در می آورد. مضامین قدرت ، فرهنگ ، آزادی ، توهم ، تاریخ و مرگ ، این نمایش را به یک تئاتر درخشان تبدیل می کند ، که دغدغه هایش درست به همان شکلی پیش می رود که روزگاری در دنیای دیدنی ، تاریخ ساز و ابتدایی امپراتوری روم اتفاق افتاده بود. مقدمه و تفسیر تفصیلی، پیشینه نمایشنامه را برای دانش آموزان تمدن لاتین، تمدن رومی و عموما برای خواننده علاقه مند تشریح می کند.

کتاب سنکا

لوکیوس آنایوس سنکا
لوکیوس سِنِکا «Lucius Annaeus Seneca» (که به سنکای جوان مشهور بود)، (۴ پیش از میلاد تا 65 میلادی) اهل رم، فیلسوف رواقی، سیاستمدار، نمایشنامه نویس، معلم و مشاور نرون. که مجبور شد به اتهام همدستی در توطئه قتل امپراتور خودکشی کند، پدر وی سنکای بزرگ نام داشت.از سنکا ۹ نمایشنامه تراژدی و یک کمدی به جا مانده‌است:هرکول دیوانه – زنان تروا – زنان فینیقی – مدیا – فدرا – اودیپوس (اودیپ) – توئستس – آگامنون و هرکول در اوتا.سنکا نیز همچون نویسندگان...
قسمت هایی از کتاب سنکا (لذت متن)
لوکیوس آنائیوس سنکا در حدود سال ۴ پیش از میلاد در اسپانیا زاده شد و او را از سنین کودکی به رم بردند. سنکا آداب سخنوری را نزد چند استاد آموخت و مدت زمانی با موفقیت تمام به حرفه وکالت پرداخت. پدرش با نوشتن دو کتاب Controversiae و Suasoriae که مجموعه ای از مباحث لازم در آموزش سخنوری بود، آوازه ای به هم رسانده بود. لوکیوس آنائیوس سنکا در حدود سال ۳۳ بعد از میلاد با همسر نخستش ازدواج کرد و در این زمان در کار آموزش سخنوری و نیز در مقام خطیب به چنان جایگاهی رسیده بود که حسادت امپراتور کالیگولا را برانگیخت و اگر از خشم امپراتور جان به در برد از این روی بود که به امپراتور گفتند این مرد خود بیمار است و به زودی خواهد مرد. سنکا با گذشت زمان به ادبیات و فلسفه روی آورد. او تا سال ۴۱ بعد از میلاد جایگاهی والا در محافل نزدیک به امپراتور داشت و در این سال به سبب شایعه ای در مورد روابط عاشقانه با جولیا، دختر گرمانیکوس ، برادر امپراتور کلادیوس ، به فرمان امپراتور به کروسیکا تبعید شد. این شایعه را مسالینا همسر امپراتور بر سر زبان ها انداخته بود.