کتاب گوساله و دونده ی دو استقامت

Le Veau suivi de Le Coureur de fond
  • 10,000 تومان
  • به زودی 🙄
  • انتشارات: نگاه نگاه
    نویسنده:
کد کتاب : 2073
مترجم :
شابک : 978-9643518998
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

مو یان برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات 2012

معرفی کتاب گوساله و دونده ی دو استقامت اثر مو یان

مو یان برنده نوبل ادبی در سال 2012 نویسنده ای از کشور چین است این کتاب نخستین اثری است که از این نویسنده جهانی توسط اصغر نوری به فارسی ترجمه شده است.

مویان شخصیت های داستانی خود را از میان مردم عادی بر می گزیند و دغدغه ها و درگیری های روزمره آن ها را با مشکلات اجتماعی، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و نظم حاکم با طنزی گیرا و گزنده بیان می کند. این کتاب در بردارنده دو داستان بلند از این نویسنده است.
اگرچه منتقدان و کارشناسان ادبی آثار مویان را با رمان های دیکنز، فاکنر و مارکز مقایسه می کنند، اما می توان او را یک لا فونتن چینی هم به حساب آورد. چیزی که مویان از تشبیه، استعاره و اخلاق دنیای حیوانات برمی گیرد، نوشتارش را به رئالیسمی قوی و سرشار از ابتکار مجهز می کند؛ حکایت های مربوط به حیوانات، فانتزی، ابسورد، مضحکه، هجو و کمدی به سبک نوشتاری او غنا می بخشند و از بعضی جنبه ها منحصر به فردش می کنند. این استعداد تغییر شکل دادن امر حقیقی بدون ترک آن، به مویان اجازه می دهد در کتاب هایش به مضمون های تابو در چین نزدیک شود، از قبیل سیاست، تک فرزندی، بی عدالتی، انحراف های قدرت حاکم و مسائل جنسی.

رمان گوساله و دونده دو استقامت، نوشته مو یان، نویسنده چینی است که در سال ۱۹۹۸ نگاشته شده است و در سال ۲۰۱۲ به زبان فرانسه ترجمه شد. این کتاب شامل دو داستان بلند است و برای نویسنده آن جایزه نوبل ادبیات را به ارمغان آورد. این دو داستان جدید با ترکیب خاطرات و تخیل که تا حدی به خاطرات کودکی مو یان، محل زندگی اش و دنیای حیوانات ارتباط دارد، زندگی روستایی چین را شرح می دهد که در آن، کاردانی و تدبیر، مواجهه با واقعیت ناگوار را ممکن می سازد. این کتاب در دسته بندی رمان و داستان خارجی قرار می گیرد. هر دو داستان در زمان چین دوران کمونیستی اتفاق می افتند.

داستان کوتاه گوساله اثر مو یان نویسنده چینی است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است و در دسته بندی کتاب های عمومی قرار می گیرد. این کتاب داستانی کوتاه درباره پسری است که پدرش در بازار گاو و احشام کار می کند. آقای مو یان در سال ۲۰۱۲ جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد.

کتاب گوساله و دونده ی دو استقامت

مو یان
گوان موئه با نام مستعار مو یان، نویسنده ی معاصر چینی است که در سال ۲۰۱۲ به خاطر «رئالیسم خیره کننده ای که قصه های مردمی و تاریخ را با زمان حال پیوند می دهد» برنده ی جایزه ی نوبل شد. مو یان، نام مستعار اوست که معنی «سکوت کن» می دهد.مو یان در سال ۱۹۵۵ در شمال شرق شهرستان گائومی واقع در استان شاندونگ چین در یک خانواده ی کشاورز به دنیا آمد. او در زمان انقلاب فرهنگی چین مدرسه را ترک کرد و در یک کارخانه تولید محصولات نفتی مشغول به کار شد. پس از انقلاب فرهنگی به ارتش آزادی بخش مردم پیوست و نوشتن را ...
دسته بندی های کتاب گوساله و دونده ی دو استقامت
نکوداشت های کتاب گوساله و دونده ی دو استقامت
«داستانی واقعا زیبا. شخصیت های داستان ساده و واقعی هستند. بینش سیاسی نویسنده طنزی عمیق بین عصر آزادی و عهد عتیق به وجود آورده است.» - مینا ساهر
Goodreads

«مو یان قصه گویی قهار و زبردست است. خواندن هر داستان او انسان غارنشین درون مرا بیدار می کند و وادارش می کند ذوق زده قصه را برای کس دیگری بازگو کند.» - پویا کیانی
Goodreads

هر دو در جریان شرایط پسا انقلابی و در چین مائو میگذرد. انسان ها گرسنه تر، بی هدف تر و نادان تر شده اند و انقلاب چیز زیادی اضافه نکرده و چند پاپیچ و دنگ و فنگ تازه هم علم شده است. سیاست کاری و سیاستمدار- محوری بدترین روش برای ترسیم خط مشی های سیاسی و زمینه چینی برای آزادی است، این را می شود در متن مو یان دید و خواند. - پویا کیانی

قسمت هایی از کتاب گوساله و دونده ی دو استقامت (لذت متن)
اگر پدرم می خواست ثروتمند باشد، هیچ مشکلی نداشت و می توانست به راحتی ثروتمندترین مرد روستا باشد؛ اما من می دانستم که پدرم یک اژدها بود و اژدها هرگز چیزی را انبار نمی کند... آیا تا کنون کسی دیده است که پلنگ مانند سنجاب و موش غذا ذخیره کند؟

اژدها، اژدها به وجود می آورد، ققنوس، ققنوس به دنیا می آورد و موش فقط برای کندن سوراخ در زمین متولد می شود.

طبق تحربه من هر زنی که به آب نزدیک می شود زیبا می شود. زنان زیبا موقع نزدیک شدن به آب زیباتر می شوند و زنانی که زیبا نیستند زیبا می شوند.

سرنوشت ما به آسمون وابسته است. خدا تقدیرمونو از قبل مشخص کرده فایده نداره بی خود دست و پا بزنیم.